Rozhovor o skupině Regon jako pozvánka na Metalové Vánoce!

Rozhovor o skupině Regon jako pozvánka na Metalové Vánoce!

„VŠECHNY HISTORKY PUBLIKOVAT NEMOHU, TO BY NÁS TAKY MOHLI ZAVŘÍT NEBO BYCHOM SKONČILI ROZVEDENÍ“

říká v rozhovoru o kapele REGON její bubeník Pavel Kubát, kterého určitě znáte taktéž ze skupiny Root, a dodává:

„DCERKA AGÁTKA SE BOJÍ ČERTŮ, ALE STREJDY BIG BOSSE NE“

Skupina Regon letos vydala CD s příznačným názvem Dirty History, které čerpá z metalového období kapely 1988 – 1991 a bude pokřtěno na VIII. ročníku Metalových Vánoc v brněnském Semilassu v pátek 28. 12. 2018. Při této příležitosti vznikl rozhovor, který přináší ještě některé další zajímavé informace, jež v bohatém bookletu CD nenajdete, třebaže tam jich je opravdu spousta. Chcete-li, pojďte se tedy vrátit do historie, která se … nikdy nevrátí? Ale ano, aspoň částečně se vrátí již zanedlouho právě v brněnským Semálu, kam je toto interview srdečnou pozvánkou.   

Ahoj, Pavle!

Prosím Tě, já se Tě budu ptát na celý období Regonu, nejenom tam kdes kdys byl, nevadí?

No tak mi řekni, kdy a jak vlastně REGON vznikl. Pořád v tom nemám úplně jasno. Weby jsou plné disproporcí...uveďme to na pravou míru.

Skupina REGON vznikla v lednu až únoru 1984 na půdorysu babické formace Gong. Nutno podotknout, že v té době mně bylo 5 let J K Honzovi Kotasovi (basová kytara) se přidal Jirka Štěpánek (kytara, zpěv) a tato dvojice (až na Honzovu vojenskou anabázi) procházela všemi fázemi této kapely. V úvodní formaci byli ještě Michal Šabacký za bicími a Petr Vognar s basovou kytarou (Honza Kotas v té době mlátil do kytary).

Po krátkém úvodu (cca půl roku) se schází (z pohledu tvorby) první parta: Jirka Štěpánek, Honza Kotas (přechází na basu, u které už zůstává), Michal Šabacký a na druhou kytaru nastupuje tehdy velmi mladičký Robi Křupka. Kluci začínají tvořit první „vlastní věci“, které mají své první fanoušky.

Takže další otázka, kdo je (a schválně neříkám byl, protože dobrý muzikant nikdy neumírá), Edwin Salas Shirey? Jméno znám, ale bohužel nic víc. Narodil se o prázdninách, umřel o prázdninách...může to být symbolika jeho volnosti?

Edwin Salas Shirey se narodil 29. 8. 1967. Byl to vynikající kytarista, který pocházel ze Zlína, ovšem s ekvádorskými kořeny. Jeho otec byl ekvádorský velvyslanec v tehdejším Československu. Edwin působil ve zlínské metalové kapele Kraken společně s Honzou Jiříčkem (psal se rok 1989 – pozn. red.). Byl to průkopník dravého metalového stylu hry, měl skvělou techniku, na tehdejší dobu skvělé vybavení a hlavně si zakládal na pódiové image. Jeho plášť ušitý z anglické vlajky je dnes již legendárním u všech fans Regonu, kteří pamatují období s Edwinem. Prostě byla to velká muzikantská osobnost, která pro Regon udělala hrozně moc a určitě člověk, který se nedal spoutat ničím a nikým. Definoval a nastartoval u Regonu jedno z výrazných hudebních období, kterým Dirty History bezesporu je. Ryzí speed heavy metal.  Z mého pohledu bylo toto období pro kapelu zásadní a ovlivnilo ji.  Mimochodem byl to on, kdo do Regonu přivedl další velkou kytarovou posilu ze Zlína, a tím byl zmiňovaný Honza Jiříček. Společně složili s klukama materiál (později ještě s Honzou Uhlíkem), který byl zaznamenán jako demo, které se točilo u Zdeňka Kluky (bubeník Progres 2). Edwin pak odešel do Argemy a posléze jeho kariéra pokračovala velmi úspěšně za velkou louží v USA. Letos v létě 18. 7. 2018, pár týdnů před křtem nového CD Regonu v Náramči u Třebíče, které dostalo název Dirty History, Edwin odešel do hudebního nebe. CD i koncert jsme mu věnovali a moc nás mrzí, že se nedožil jeho konečné podoby….    

No a teď otázka na tělo, totiž na Tvoje tělo a Tvoje končetiny: pokud počítám správně, tak podle bookletu jsi začal s Regonem bubnovat cca v 18 letech nebo tak nějak. Kterej to byl přesně rok a co vlastně bylo všechno okolo? Jo a druhá důležitá otázka, kdy jsi pak z Regonu odešel a kam?

Ano, počítáš správně. S Regonem jsem začal hrát, když mi bylo osmnáct, a to v roce 1997. V té době jsem hrál ve své kapele, která se jmenovala The Crow. Jezdili jsme jako předskokani Regonu. Všechno se to seběhlo celkem rychle. V roce 1996 za dramatických okolností odešel z kapely Pavel Štěpánek a na jeho post za bicí přišel Karel Vodička, který v té době u Regonu zastával post zvukaře a nahrál ve studiu druhé CD Regonu Drahej Špás. No, a protože se chtěl dál věnovat zvukařině, byla stolička za bicími u Regonu opět volná. V té době mě oslovil tehdejší kapelník Regonu Tonda Vodička, jestli bych to nechtěl vzít já. Kluci mě znali, líbilo se jim, jak hraju, já jsem byl zase skalním fanouškem Regonu, a hlavně jsem se chtěl posunout dopředu, takže rozhodování pro mě bylo celkem snadné. Playlist jsem uměl k úžasu kluků v rekordně krátké době. Jako skalní fanoušek jsem ty písničky měl všechny naposlouchané. Následovalo období plné euforie a hudebních i jiných zážitků J Regon potom na přelomu milénia ukončil svojí aktivní činnost a hrálo se v dalších letech už jen párkrát do roka. Po Regonu jsem působil ještě ve vícero kapelách, namátkou Pátek 13, Crab inc. D.A.R. společně s Milanem Hanákem a Džorkem Enčevem. No a Thief a Big Bossův projekt Doomy Ballads už byl jen krůček k zásadní kapele mého hudebního života a tím je Root od roku 2009. Z Regonu jsem vlastně nikdy neodešel, s klukama jsme to v průběhu let tak nějak mydlili, jak byl čas a konstelace J

Nicméně vzpomínky jsou vzpomínky. Booklet CD o tom hovoří, ale já bych to chtěl ještě prohloubit. Takže nyní máš prostor prozradit všechno o CD Dirty History, a třeba ňákou pikošku, co není na tom křídovým papíře...

Tak zážitků a pikantních situací bylo kolem celého natáčení celkem dost. Zejména pak po dřině ve studiu při alkoholové inspiraci. To z kluků lezly takové věci a historky, že jsem se nestačil divit. Ovšem publikovat je nemohu, to by nás taky mohli zavřít nebo bychom skončili rozvedení J)))) Nebylo to jednoduché, tak jako nic v životě, když člověku o něco jde a má touhu něco dokázat.  Stálo to všechno hodně sil a hlavně trpělivosti. Ovšem výsledek je myslím hodně uspokojivý k libosti všech zúčastněných a dle ohlasu recenzentů a fanoušků taky. Celé to začalo tím, že jsem chtěl natočit svojí ženě k narozeninám jako dárek skladbu. Napadlo mě udělat Rty jsou schránka čekání, kterou měl Regon kdysi v playlistu. Zavolal jsem Jirkovi Štěpánkovi a všechno mu řekl. On souhlasil, a tak po delší době jsme navázali na hudební spolupráci. Byli jsme výsledkem a společnou prací tak nadšeni, že se doslova vybízelo co dál? Vybalil jsem tedy na Jirku myšlenku udělat nové CD Regonu s tím, že už mám koncept a vybraný materiál. Když pochopil, o co jde, řekl mi, že jsem se asi zbláznil, že to je sice skvělá myšlenka, ale že bude muset začít znovu cvičit J Obeznámili jsme s nápadem i ostatní kluky (Honzu Kotase, Pavla Štěpánka, Honzu Jiříčka), ti bez váhání souhlasili, a pak už šlo všechno dopředu. Samozřejmě že jsme se v průběhu tvorby a práce na CD několikrát pěkně pohádali, ale vždycky to bylo v tvůrčím procesu a mělo to nakonec kladný vliv na výsledek. Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat Pavlovi Hlavicovi z bzeneckého studia Shaark, kde jsme točili, a Markovi Ashokovi  Šmerdovi, který nám pomáhal s produkcí CD Dirty History. Oba dva jsou to profesionálové a odvedli skvělou práci.

Prosím Tě, ta zkušebna v garáži v Brněnských Ivanovicích, jež zmíněna v bookletu, kde to přesně je? Možná by se tam mohla udělat turistická stezka, a městské části by se zvýšil rozpočet...

Tak ta legendární zkušebna se nachází na pomezí Brněnských Ivanovic a Tuřan, přesně na ulici Glocova 32. Tam se zrodilo spoustu regonské muziky. Strašně rád na to vzpomínám, protože po mém nástupu do Regonu jsem tam jezdil zpravidla každý čtvrtek rovnou ze školy z Velkého Meziříčí na zkoušky. Vždycky po zkoušce jsem tam zůstal přes noc, Jirka Štěpánek mě ubytoval u nich doma. Uvařil skvělé jídlo a do noci jsme poslouchali muziku. Ráno do školy a pak hurá na live produkci. S tou turistickou stezkou to je dobrý nápad, peníze by šly klukům Štěpánkům, a těch lidí tam, to by tě pochválili J)))

Kterak hodnotíš mediálně úspěšné období Regonu s bratry Vodičkovými z Kernu, to jest s Karlosem za bicími a Tonym na kytaru? Byly tam údajně i klipy na Primě a tak dál.

Tak já si nemyslím, že by to mediálně úspěšné období bylo vyloženě dáno tím, že v něm figurují zrovna bratři Vodičkovi. Samozřejmě, že dobrá marketingová nálepka je to vždycky, když v kapele figuruje někdo, kdo je v hudební branži známý, či hraje nebo hrál v minulosti v úspěšné kapele, tak jako je to v případě kluků Vodičkových. To platí i u Jirky Štěpánka, který působil třeba v legendárním brněnském Titanicu jako zpěvák po odchodu Zdeňka Černého. Všichni zmínění ale určitě zúročili svoje zkušenosti u Regonu z předchozích angažmá. Snažím se o to i já J

V bookletu CD je řečeno, že - jak už tady zaznělo - vzniklo kvůli skladbě Rty jsou schránka čekání, od Progresu. Mám dvě otázky: jakou roli hrála tahle píseň při Vašem seznámení, a jak se Ti líbí jejich nové řadové CD Tulák po hvězdách, vydané po tolika letech?

Ano, to je pravda. Celé CD Dirty History odstartoval cover písně Rty jsou schránka čekání od Progres 2, kterou měl Regon kdysi ve svém playlistu.  Tenhle song nehrál žádnou roli při našem seznámení J, s Michaelou jsme se znali už dlouho, vlastně už od základní školy. Jiskra ovšem přeskočila mnohem později :)) Věděl jsem, že tuhle písničku v podání Regonu má ráda a že jí určitě udělá radost. Proto ten nápad jako dárek k narozeninám. Tím bych se rád dostal k tvojí druhé otázce. Novou desku Progresu jsem si už měl možnost poslechnout. No je to samozřejmě podle mě skvělá deska. Myslím, že kluci ukázali, že hrát a skládat pořád umí. Co k tomu dodat? Skvělý muzikanti!  Jsou legendou a mám k nim respekt!

A teď prosim jednu otázku pro Tvou dcerku Agátku: Jak sis, Agátko, prosím, užila nahrávání CD?

Agátka: Užila jsem si to úplně suprově, taťka nebyl skoro vůbec doma, protože furt neměl čas, ale zase to bylo zábavný. Pořád telefonoval s Jirkou Štěpánkem a někdy se rozčiloval. S mamkou jsme se přijeli podívat jednou do studia a Jirka nás zavedl k mikrofonu. Taťka mě pak lechtal a ten můj smích je na cédéčku. Nejvíc mám ráda z cédéčka písničku Hej, pane králi, Dirty History a Rty jsou schránka čekání. S mamkou to vždycky posloucháme v autě, když někam jedeme a zpívám si to. S Jirkou Štěpánkem jsem taky jednou zpívala Jé Jé Jé (A co je?)

A zpátky k tatínkovi: Jak se Ti bubnuje v Regonu oproti Rootu? Vnímáš nějak výrazněji ten žánrový rozdíl? Přeci jenom, není Jirka (Štěpánek) jako Jirka (Valter). A nebojí se Agátka strejdy Satanáše? J

Tak Root je výrazněji jiná muzika než Regon. Je hudebně a kompozičně složitější a náročnější. Bicí party jsou technicky složitější. I když musím říct, že konkrétně materiál na CD Dirty History není z těch nejlehčích. Je to speed masírka. Chtěl jsem to posunout ještě dál, takže jsem k původním notám, které tam udělal kdysi Pavel Štěpánek, přidal ještě ty svoje a technicky to obohatil. Musím říct, že nacvičit to pak nebylo úplně jednoduché J Pro mě je muzika a samotné bubnování jen jedno. Dobrá nebo špatná. Jinak Jirka není opravdu jako Jirka J, v každém případě oba dva jsou to muzikanti a leadeři na svém místě. Co se týká Agátky, ta se ještě bojí čertů, jak jsme se mohli 5. prosince přesvědčit, ale strejdy Big Bosse ne, s ním je kamarádka J

Á propos, blíží se Metalové Vánoce, tradiční metalový fesťák v brněnským Semálu, kde už Regon dvakrát hrál. Hans Jiříček se tam propojí s Regonem i Motorbandem... Dokázal bys říct, jak se těšíš?

No na tenhle již tradiční festival v brněnském Semilasse se těším moc. Kluci taky, aktuálně už se připravujeme, včera (v neděli 9. 12. 2018 – pozn. red.) proběhla celodenní zkouška. Mám moc rád atmosféru takových akcí. Fanoušci budou skvělí a bude jich tam hodně, tak jako každý rok. Bude to super. Máme v plánu v Brně pokřtít naše nové CD. Jako kmotra jsme přizvali Jaroslava Alberta Kronka, toho určitě představovat nikomu nemusím, a Pavla Pelce se Zdeňkem Klukou z Progresu, tak to bude určitě pro všechny zážitek. Jinak skutečně Honza Jiříček bude mít letos na Metalových Vánocích, jak se říká mezi muzikanty dvoják, takže ho čeká dvojitá radost J Chtěl bych touto cestou všechny fans rockové a metalové muziky pozvat do Semilassa na 28. 12. 2018, samozřejmě i tebe, Petře. Poslouchejte všichni dobrou muziku a v novém roce ať jste všichni šťastni a zdrávi. Díky za rozhovor.

Pavle, též děkuji moc za rozhovor.

Ptal se Dědek.

 

Komentáře

Můžete použít následující HTML tagy a atributy:
<a href="" title=""> <blockquote cite=""> <code> <b> <i> <u>