ROCKMAPA – Singlová řada: kóta č. 1 – strana B: ARAKAIN: Amadeus
Rok 1787: Wolfgang Amadeus Mozart právě dokončil Serenádu č. 13 pro smyčcový kvartet a kontrabas v G dur (Malá noční hudba).
Rok 1984: Český režisér Miloš Forman posílá do světa takřka 3-hodinový americký film Amadeus, který získává 8 Oscarů a mnohá další ocenění.
Rok 1989: Edice Rockmapa vydává do světa v rámci singlu č. 1 zhruba 4,5-minutovou skladbu Amadeus od thrash metalové skupiny Arakain (Melodie 1/1990 – Hitparády – SP – 10 NEJ: 7. místo, mj. za 1. Kernem, 2. Citronem a 4. Törrem – jó, to byly časy!)
No tak jo – přede mnou na posteli leží rockmapovský singl č. 1, z něhož jsme si posledně užili song Proč?, a dnes je na pořadu thrash metalového dne skladba Amadeus (J. Urban / A. Brichta), která je zajímavá hnedle v několika směrech:
- Skladby z rockmapovské kóty č. 1 si to rozdělily docela spravedlivě: zatímco Proč? se ocitla jakožto úvodní na výběru LP Rockmapa 1 (ano, pravda, zatímco na hlavním křídovém obalu není o jedničce ani „slovo“, na vnitřním papírovém přebalu vinylu se numero 1 skutečně skví!), zonka Amadeus naopak nechybí jako závěrečná na debutovém LP Arakainu Thrash The Trash (česky Zničte brak, lidově Řež šmejd).
- Kompozičním unikátem určitě je, že tenhle šlágr nezačíná vůbec jako thrash metal, alébrž jako black metal: táhlé, magické, ponuré až depresívní kytary posléze zrychlí z 0 na 100 a rozjede se ta skutečná řež (vstupní motiv se posléze ještě opakuje). Velice dobře si pamatuju, jak ve své době v jiné místnosti tohoto bytu, než nyní píšu tento článek (prostě tam kde byl gramofon) jsem si ten singl pouštěl, a právě do jeho samotnýho úvodu přišel švára a říká: Hmmm, slušnej black metal. A já mu oponuju ve smyslu: Ne, to je thrash! – No, byl starší, a měl samozřejmě pravdu.
- Rychlost této písně je obecně velice značná, ovšem naprosto úchvatná je rychlost samotného zpěvu: kulomet Brichtových slov se bez mimořádného pěveckého talentu snad ani nedá zazpívat, slov drtí slovo a sloka sloku. V době bez internetu se nedalo v některých verzích prakticky rozeznat, co se tam přesně zpívá, a já osobně se přiznám, že – i po těch letech, a poté, co jsem si ten text přečetl – kdykoliv znova slyším ten verbální Alešův samopal, musím se v tom nejlepším slova smyslu chechtat, co všechno se dá vůbec tak rychle zazpívat. Fantastický výkon!
- Mimochodem, to by nebyl rafinovaný Aleš, aby v textu zasazeném „nevinně do historie, že?“ ještě za socialismu nezkritizoval nelehkou situaci rockových kapel (vč. třeba ponižujících přehrávek, kdy se v politické části zkoušelo např. z toho, kdo je ministr kultury Rumunska): „Možná děláš v kulturní komisi / takovej formát, to už je silná zbraň / právo napsat hanlivý dopisy / a něčí snahu poslat tím do hajan“.
- Docela slušnou faktografickou zajímavostí je, že na LP Thrash The Trash je ohledně natáčení čistě obecná informace: Nahráno v únoru – květnu 1989 ve studiu Propast. Teprve z bookletu reedice 2CD Thrash The Trash / Schizofrenie (1998) se dozvídáme, že sice všechny ostatní songy byly ve studiu Propast nahrány, jak uvedeno výše, ale právě Amadeus nikoliv, protože byl natočen už na jaře 1988, a s jinými režiséry zvuku. Inu, singl si prostě svoji cestu najde všude! :-)
- Stopáž skladby: to je taky docela interesantní, jaké jsou různé verze! Originál vinyl i shora uvedená reedice 1998 (album TTT) uvádí 4:22. 2CD „A Vol. 1 & 2“: 4:20 (SP). Tento rozptyl je na jednotlivých přehrávačích běžný. Ovšem bohužel, tentokrát zcela mimo je moje milovaná Encyclopaedium Metallum, která u singlu uvádí stopáž 4:50 (zatímco u LP správně 4:22). Inu, nedalo mi to, a schválně jsem si ten singlovej vinyl po letech znova pustil. Ano, stopáž je skutečně cca 4:20 – 4:22. Ale díky této zanedbatelné nesrovnalosti jsem si v sobě zpětně srovnal i jednu moc hezkou emoci: že z toho gramofonu to prostě zníííííí!!!!
- Solidně a vtipně pojatým šokem byla „drzost“ Arakainu v podobě intermezza spočívajícího v zařazení slavného motivu již zmíněné Mozartovy Malé noční hudby ve druhé polovině skladby (v níže připojeném videu čas cca 5:03). No když Amadeus, tak proč přece ne! - Ještě že to „nikdy“ neslyšeli ortodoxní posluchači klasické hudby (např. doktor Řehoř z Nemocnice na kraji města, jehož nezajímali ani Beatles :-).
- A na závěr metalová klasika, a sice skutečnost, že v písni nechybí ani dobový rytmický standard mnoha thrashových pecek, a sice dnes již dávno „otřepaný“ motiv tu – tu – tu – tudu - - tu – tu – tu - tudu… (v klipu čas cca 2:34).
Možná by mne v souvislosti s touto skladbou napadly ještě další věci, ale to by tenhle článek neskončil asi nikdy. Kdyžtak napište Vy, bude-li se Vám chtít…zajímá nás to moc.
Takže holt končím, a pojďme poslouchat! A vzpomínat…
Video – blikající logo Triangel, pulsující světla, trika Arakain, Slayer, džiska a tak dál a – nádhernej poctivej kravál jako hrom!!!
Tady Dědek.
Předchozí díl našeho seriálu Rockmapa (Úvod + Arakain: Proč?):
https://www.metal-line.cz/articles/rockmapa-start-4108
Triangel – videoklip ARAKAIN: AMADEUS + vstupní metalová „anketa“:
Komentáře