ROCKMAPA – Singlová řada: kóta č. 1 – strana B: ARAKAIN: Amadeus

ROCKMAPA – Singlová řada: kóta č. 1 – strana B: ARAKAIN: Amadeus

Rok 1787: Wolfgang Amadeus Mozart právě dokončil Serenádu č. 13 pro smyčcový kvartet a kontrabas v G dur (Malá noční hudba).

Rok 1984: Český režisér Miloš Forman posílá do světa takřka 3-hodinový americký film Amadeus, který získává 8 Oscarů a mnohá další ocenění.

Rok 1989: Edice Rockmapa vydává do světa v rámci singlu č. 1 zhruba 4,5-minutovou skladbu Amadeus od thrash metalové skupiny Arakain (Melodie 1/1990 – Hitparády – SP – 10 NEJ: 7. místo, mj. za 1. Kernem, 2. Citronem a 4. Törrem – jó, to byly časy!)

No tak jo – přede mnou na posteli leží rockmapovský singl č. 1, z něhož jsme si posledně užili song Proč?, a dnes je na pořadu thrash metalového dne skladba Amadeus (J. Urban / A. Brichta), která je zajímavá hnedle v několika směrech:

  1. Skladby z rockmapovské kóty č. 1 si to rozdělily docela spravedlivě: zatímco Proč? se ocitla jakožto úvodní na výběru LP Rockmapa 1 (ano, pravda, zatímco na hlavním křídovém obalu není o jedničce ani „slovo“, na vnitřním papírovém přebalu vinylu se numero 1 skutečně skví!), zonka Amadeus naopak nechybí jako závěrečná na debutovém LP Arakainu Thrash The Trash (česky Zničte brak, lidově Řež šmejd).
  2. Kompozičním unikátem určitě je, že tenhle šlágr nezačíná vůbec jako thrash metal, alébrž jako black metal: táhlé, magické, ponuré až depresívní kytary posléze zrychlí z 0 na 100 a rozjede se ta skutečná řež (vstupní motiv se posléze ještě opakuje). Velice dobře si pamatuju, jak ve své době v jiné místnosti tohoto bytu, než nyní píšu tento článek (prostě tam kde byl gramofon) jsem si ten singl pouštěl, a právě do jeho samotnýho úvodu přišel švára a říká: Hmmm, slušnej black metal. A já mu oponuju ve smyslu: Ne, to je thrash! – No, byl starší, a měl samozřejmě pravdu.     
  3. Rychlost této písně je obecně velice značná, ovšem naprosto úchvatná je rychlost samotného zpěvu: kulomet Brichtových slov se bez mimořádného pěveckého talentu snad ani nedá zazpívat, slov drtí slovo a sloka sloku. V době bez internetu se nedalo v některých verzích prakticky rozeznat, co se tam přesně zpívá, a já osobně se přiznám, že  – i po těch letech, a poté, co jsem si ten text přečetl – kdykoliv znova slyším ten verbální Alešův samopal, musím se v tom nejlepším slova smyslu chechtat, co všechno se dá vůbec tak rychle zazpívat. Fantastický výkon!
  4. Mimochodem, to by nebyl rafinovaný Aleš, aby v textu zasazeném „nevinně do historie, že?“ ještě za socialismu nezkritizoval nelehkou situaci rockových kapel (vč. třeba ponižujících přehrávek, kdy se v politické části zkoušelo např. z toho, kdo je ministr kultury Rumunska): „Možná děláš v kulturní komisi / takovej formát, to už je silná zbraň / právo napsat hanlivý dopisy / a něčí snahu poslat tím do hajan“.
  5. Docela slušnou faktografickou zajímavostí je, že na LP Thrash The Trash je ohledně natáčení čistě obecná informace: Nahráno v únoru – květnu 1989 ve studiu Propast. Teprve z bookletu reedice 2CD Thrash The Trash / Schizofrenie (1998) se dozvídáme, že sice všechny ostatní songy byly ve studiu Propast nahrány, jak uvedeno výše, ale právě Amadeus nikoliv, protože byl natočen už na jaře 1988, a s jinými režiséry zvuku. Inu, singl si prostě svoji cestu najde všude! :-)
  6. Stopáž skladby: to je taky docela interesantní, jaké jsou různé verze! Originál vinyl i shora uvedená reedice 1998 (album TTT) uvádí 4:22. 2CD „A Vol. 1 & 2“: 4:20 (SP). Tento rozptyl je na jednotlivých přehrávačích běžný. Ovšem bohužel, tentokrát zcela mimo je moje milovaná Encyclopaedium Metallum, která u singlu uvádí stopáž 4:50 (zatímco u LP správně 4:22).  Inu, nedalo mi to, a schválně jsem si ten singlovej vinyl po letech znova pustil. Ano, stopáž je skutečně cca 4:20 – 4:22. Ale díky této zanedbatelné nesrovnalosti jsem si v sobě zpětně srovnal i jednu moc hezkou emoci: že z toho gramofonu to prostě zníííííí!!!!
  7. Solidně a vtipně pojatým šokem byla „drzost“ Arakainu v podobě intermezza spočívajícího v zařazení slavného motivu již zmíněné Mozartovy Malé noční hudby ve druhé polovině skladby (v níže připojeném videu čas cca 5:03). No když Amadeus, tak proč přece ne! - Ještě že to „nikdy“ neslyšeli ortodoxní posluchači klasické hudby (např. doktor Řehoř z Nemocnice na kraji města, jehož nezajímali ani Beatles :-). 
  8. A na závěr metalová klasika, a sice skutečnost, že v písni nechybí ani dobový rytmický standard mnoha thrashových pecek, a sice dnes již dávno „otřepaný“ motiv tu – tu – tu – tudu - - tu – tu – tu - tudu… (v klipu čas cca 2:34).

Možná by mne v souvislosti s touto skladbou napadly ještě další věci, ale to by tenhle článek neskončil asi nikdy. Kdyžtak napište Vy, bude-li se Vám chtít…zajímá nás to moc.

Takže holt končím, a pojďme poslouchat! A vzpomínat…

Video – blikající logo Triangel, pulsující světla, trika Arakain, Slayer, džiska a tak dál a – nádhernej poctivej kravál jako hrom!!! 

Tady Dědek.

 

Předchozí díl našeho seriálu Rockmapa (Úvod + Arakain: Proč?):

https://www.metal-line.cz/articles/rockmapa-start-4108

Triangel – videoklip ARAKAIN: AMADEUS + vstupní metalová „anketa“: 

Komentáře

Můžete použít následující HTML tagy a atributy:
<a href="" title=""> <blockquote cite=""> <code> <b> <i> <u>