Retro-recenze: INCUBUS - Beyond The Unknown /1990/ Nuclear Blast

Vedle všeobecně známých a nezpochybnitelných ikon thrash a death metalu z přelomu osmé a deváté dekády zde máme poměrně značné množství alb, která nesou přídomek „kult“. Kvalita těchto desek se dá směle srovnat s těmi „největšími“, prakticky jediný rozdíl tkví ve věhlasu, toho se mnoha kapelám z nejrůznějších důvodů prostě nedostalo. „Beyond The Unknown“ je tím albem pro mě převelice zásadním, které se mnou (tehdy šestnáctiletým) hned na první pokus vytřelo rohy dětského pokojíku, proplesklo mi ksicht a s definitivní platností mi přenastavilo vnímání extrémních odnoží metalu. Pokud zapátrám ve své čím dál více děravé paměti, nenajdu zase tak velký počet alb, která by mě takto uzemnila. Spolu s „Beyond The Unknown“ jsou to „Spiritual Healing“ od nesmrtelných DEATH a „A Shedding Of Skin“ od PROTECTOR. K „Pleasure To Kill, „Extreme Aggression“, „Reign In Blood“ a „Season In The Abyss“ jsem se dostal až o rok později, kdy jsem měl tuto trojici již vypálenou jako cejch.

K vlastní hudební náplni skvěle pasuje nádherný mysteriózní obal. Ať si stokrát tvrdíme, že především záleží na obsahu, zde máme exemplární doklad opaku. Obal „Beyond The Unknown“ pospolu s „Arise“ a „The End Complete“ (záměrně neuvádím tvůrce, zbytečné - víte jistě sami) považuji za jeden z nejpovedenějších metalových obalů vůbec s vědomím, že tohle téma by vydalo na samostatný článek. Mimochodem - motiv této desky zdobil tenkrát záda mého metalového oblečku, jako hrdý důkaz faktu, jakou silou se mnou tohle album majzlo o zem. Od prvních taktů až do poslední vteřiny k desky doslova cáká enormní energie, na sobě přímo cítím ten tlak, který mě unáší s sebou a na konci mě zanechá pohozeného v prachu. Razance, s jakou INCUBUS opanovali rozhraní thrash a death metalu, byla v kontextu doby vzniku ojedinělá a s přehledem zajistila INCUBUS nesmrtelnost a album zní velmi svěže i v dnešních časech. Otisk legendárního Morrisoundu se na albu podepsal maximální měrou, tímhle studiem prošla většina amerických stylotvůrců a po značném časovém  odstupu je zřejmý snad ještě jasněji a v ostřejším světle jeden velvýznamný fakt - alba točená v Tampě se neslévají do jedné uniformní koule, nejen Scottu Burnsovi se podařilo zachovat unikátní tvář každé kapely při tom nejlepším studiovém ošetření, jaké bylo tehdy možné. A ruku na hercnu - kdo to má dneska?

„Beyond The Uknown“, ačkoliv se mou možná budete ostře souhlasit proti, zastihlo INCUBUS ve vrcholné tvůrčí formě. Hledat na albu slabá místa je dosti velká dřina a já si rozhodně nebudu kazit náladu hledání blech na desce, která je pro mě jedním z nejzásadnějších rozcestníků v thrash a death metalu. Že se posléze objevili další INCUBUS a kvůli kterým se z INCUBUS stali OPPROBRIUM, je už jiný příběh. Reedice „Beyond The Unknown“ již nesou toto jméno, právní ochranu na název může mít třebas Pepek Vyskoč, ale je nad rozlohu Floridy jasné, kteří INCUBUS jsou ti praví, ať už se díky zástupným důvodům jmenují jakkoliv. „Beyond The Unknown“ je jedním z těch alb, ke kterým se pravidelně vracím, vždy si, když to drobet přeženu, o sebe řekne tak nějak samo a znovu to jede z kopce, hodnoty adrenalinu se derou vzůru, zimnice rajtuje po zádech jak arabská kobyla nahoru a dolů a znovu cítím, jak moje interní baterky fofrem zelenají. Na tuhle desku je zkrátka spoleh!!!

facebook.com/opprobriumofficial/

instagram.com/opprobriumofficial/