Recenze: WELICORUSS – Siberian Heathen Horde /2020/ El Puerto Records

WELICORUSS lze považovat za natolik etablovanou kapelu, že každá jejich studiová deska je očekávána  společně s patřičnou kvalitativní úrovní. Kapela si během své poměrně dlouhé existence vypracovala svůj osobitý náhled na řekněme symfonický black metal (berme tuto kategorii raději velmi zeširoka a ne úplně doslova) a vydobyla si na scéně velmi silnou pozici. „SIberina Heathen Horde“ tuto pozici jednoznačně potvrzuje. WELICORUSS si udržují vysoký kvalitativní standard a že by se jim do palivové soustavy dostával vzduch, o tom není doposud ani stopy. Symfonický black metal již drahně let není v kurzu jako extrémně trendy styl, vrtkavá móda si dávno vyhlédla jinou sféru zájmu a tento subžánr, jakkoliv může být mainstreamový a otevřený širší posluchačské obci, mám málem radši, než tomu bylo v časech jeho konjuktury, a to říkám naplno, DIMMU BORGIR a CRADLE OF FILTH mi nikdy  nijak nevadili a mám je rád doteď, byť dnes bez módní vlny v pozadí se mi poslouchají daleko lépe. K WELICORUSS mám vztah naprosto stejný, byť můj přístup k black metalu se postupně vyvíjel směrem k syrovějšímu a nenávistnějšímu pojetí, ale nebylo by tomu tak bez cesty přes melodičtější a mnohem přístupnější styl, protože ten za to může, že jsem se nakonec dostal, kam jsem se dostal.

Chápu, že takto bombastická forma nemusí jít do uší leckomu jako možná až příliš předváděcí a stavějící se na odiv. Na WELICORUSS kromě dalších věcí oceňuji právě promakanost a dotaženost symfonických prvků, které zde nejsou na efekt, ale jako neoddělitelná a organická součást stylu kapely. Tomu odpovídá zvuk „Siberian Heathen Horde“, krásně mohutný a vyvážený, kytary, symfonická složka, rytmika a vokál jsou sladěny symbiotickým způsobem, výsledek je pak schopen bráti dech. Samo o sobě by to stále byla prázdná bezobsažná slupka, ať by byla sebevíc velkolepá. Co je nakonec nejpodstatnější, je síla vnitřního života „Siberian Heathen Horde“ bez ohledu na tvar a formu. Zavrtáme-li se hlouběji pod povrch, s jistotou narazíme na solidní nápaditost a dramatickou výstavbu skladeb a velmi vytříbený cit pro atmosféru, což jsou ty nejpádnější argumenty hovořící výrazně ve prospěch alba. Důrazné a hutné kytarové riffy mají dostatek síly strhnout posluchače na svou stranu, aniž by se musely příliš lámat v pase, skladby rovněž obsahují řadu odlehčených pasáží v pravý čas přecházejících v mrazivé metalové vichřice, podobné těm sibiřským.

Samozřejmě jsem jako pamětník hvězdného období symfonické temnoty slyšel staré známé postupy a bohapustě bych kecal, kdybych v tomto momentě tvrdil, že mě WELICORUSS něčím třeskutě překvapili. Vtip tkví v jejich případě v něčem úplně jiném. „Siberian Heathem Horde“ jistě není žádná inovativní avantgarda, ovšem jak se WELICORUSS na tomto albu chopili osvědčených metod, je hodno ocenění. Obsah alba je jakost sama, plný výrazných momentů, album mě velmi baví a jeho poslech mi mnohokrát způsobil ono příjemné mrazení za krkem. Možná bych se ani moc nezdráhal hovořit o momentálním absolutoriu WELICORUSS. „Siberian Heathen Horde“ je v rámci žánru špičkovou prací, bez obav naprosto srovnatelná se zbytkem světa, pro kapelu nově nastavenou kvalitativní laťkou, a WELICORUSS na sebe možná pletou bič, možná se taky za pár járů dočkáme ještě větší parády.

facebook.com/welicoruss/

bandzone.cz/welicorussofficial

welicoruss.org/