Recenze: VARANG NORD - Pārķiuņa Uomurs /2021/ Sliptrick Records

Pohanskému metalu se nevěnuji příliš často, vikingské tematice nápodobně. Lotyši VARANG NORD jsou taková výjimka, která může do budoucna vyvrátit pravidlo. Třetí album těchto Lotyšů totiž představuje VARANG NORD jako poměrně svébytnou kapelu, která se chopila druhdy silně trendového folk-viking-pagan metalu dosti po svém a od konce devadesátých let, kdy mě uhranuli BORKANAGAR a posléze FINNTROLL, jsem tento subžánr vnímal pouze okrajově a máloco mě výrazněji oslovilo a výjimkám budiž provolána čest a sláva.

VARANG NORD nejsou nijak projevem komplikovaní, jsou výrazně písničkoví a bohatě si vystačí se vzorcem sloka / refrén / melodie a pravidelným střídáním hrubého vokálu s čistým a nějaké ty lidové nástroje. Chytlavost naštěstí VARANG NORD pochopili z toho správného konce a nepadají do zrádného kolotoče hitovosti lámané přes koleno. Kdo se blíže zabývá tímto metalovým směrem, asi nenajde na VARANG NORD mnoho převratných prvků, v této podobě jsou folkové, respektive pohanské vlivy v metalu prezentovány naprosto nejčastěji a v tomto ohledu se překvapení konat nebude. Prověřené suroviny, ze kterých VARANG NORD vaří svůj lektvar, jsou ovšem uchopeny s citem pro skladbu a atmosféru a nepadají do nudné a nevýrazné šedi. Zatěžkané, melodickým death metalem načichlé momenty se prolínají s těmi skočnými a hitovými ve vyváženém poměru a vyšlapávají cestičku pro značné množství energie a osobité atmosféry, která je velmi silným lákadlem nejen  pro pagan maniaky. Genius loci, přesněji otisk lokálních vlivů je výrazný, umocněný lyrickou složkou v mateřštině, nejsem sice přesvědčen o tom, zdali někdo z nás ovládá plynně lotyštinu, ovšem jako náladotvorný prvek je mateřský jazyk velmi přínosný ve prospěch celkové autenticity alba. „Pārķiuņa Uomurs“, a to nelze jinak, než zdůraznit, není jednotvárným albem, kdy na začátku zařadíte kvalt a dojedete na něj až do cíle. Zajímavá atmosféra výborně kooperuje s pestrými stylovými vlivy, a to nezůstáváme pouze u folklórních inspirací, ale rovněž nezůstane pouze u písničkové koncepce postavené na rockovém vzorci, byť se tak zpočátku může zdát. Když už postupně beru na vědomí, že „Pārķiuņa Uomurs“ bude příjemné písničkové album, proderou se do popředí ostřejší riffy a hrubější forma, následně střídaná zasněnější polohou náladotvornou polohou, vše pokupě a šikovně propojeno.

„Pārķiuņa Uomurs“ je sice poměrně obyčejné album, nijak křiklavě nedávající najevo své přednosti – až nemístná skromnost, řekl bych, páč tohle album by se klidně mohlo více vystavovat a obrazně mávat mečem o sto šest a ještě k tomu s ním hlasitě bušit o štít, aby se nepřátelům pořádně rozklepala kolena. VARANG NORD se rozhodně krčit v koutě nemusí, „Pārķiuņa Uomurs“ je vyrovnaná kolekce bez výrazných klopýtnutí s ambicí oslovit publikum i mimo folkově pohanské křídlo, kompaktní a soudržný celek, kterému nedochází dech do samého konce hracího času – není nic zásadního řešit. A příště to možná bude ještě lepší a krása nesmírná, potenciál tam rozhodně je.

facebook.com/varangnord/

varangnord.bandcamp.com/