Recenze: UNDER ATTACK – Virus Alert /2021/ Sliptrick Records

UNDER ATTACK jakoby zamrzli nejpozději v půli osmdesátých let, v jejich případě zapomeňte na jakýkoliv náznak avantgardy a experimentů. UNDER ATTACK jsou naprostá výrazová klasika, včetně kláves dobového vyznění. Klávesy v metalu mě tehdá (byť o pár let později) snad vyjma mistra Kinga Diamonda neskutečně iritovaly jako nepatřičný popový element, který tam prostě neměl co dělat. Můj ultra postoj se časem zčásti změnil a klávesy přestaly být kořen všeho zla, patrně s okamžikem, kdy mě začaly naprosto magicky okouzlovat hammondy a stejně tak bavit invovoané klávesové party na dnes již klasické desce „1987“ od WHITESNAKE. UNDER ATTACK a jejich klávesová sekce nikde netrčí a vhodně doplňuje náladu skladeb, a především objevuje se výrazněji pouze v momentech, kde se jejich přítomnost vyloženě nabízí a je bez výhrad funkční. Časově se to všechno seklo i nějakých minimálně třicet let a více, UNDER ATTACK by to náramně seklo ve společnosti právě s WHITESNAKE, německými BONFIRE, PRETTY MAIDS, SAXON v období jejich lehčího zvuku, Ronnieho Jamese Dia, PRAYING MANTIS a během delšího lovení v paměti by mě těch jmen napadlo jistě daleko více. UNDER ATTACK se drží klasického heavy metalového výrazu z počátku osmdesátých let, ve kterém lze slyšet silné ozvěny hard rocku, proto tuto jejich strnulost v tomhle období nevnímám jako negativum, ale úplně naopak. Instrumentálně jsou na tom UNDER ATTACK velmi dobře, tradiční látky se chopili s notnou dávkou osobitého přístupu. Je to velmi ale velmi znát ve výstavbě skladeb a především v melodiích, zde je „Virus Alert“ hodně originální album, i když je třeba si na svébytnou výstavbu melodií drobet zvyknout, stejně tak na barvu vokálu, který může zpočátku budit dojem jisté ležérnosti stylem mouchy sežerte si mě, ale netrvá to moc dlouho než album začne jako celek solidně fungovat.

Není heavy metal jako heavy metal, UNDER ATTACK zní stejně metalově jako rockově, jsou tak říkajíc rozkročeni jednou nohou na metalovém a tou druhou zase na tom rockovém břehu, čímž získali široký manévrovací prostor.  Vyjádřeno dobovou terminologií, UNDER ATTACK zní více americky než evropsky, což v jejich případě není vůbec ke škodě věci – lehčí a vzdušnější zvuk jim perfektně padne. Ostřejší výpady se vyskytují, jsou však vyváženy odlehčenější tváří kapely, čímž je barevnost a pestrost „Virus Alert“ vpravdě zaručena. UNDER ATTACK to dosti sekne v metalové i rockové pozici, nepostrádají to správné jiskření ve skladbách a vždy když začnu mít pocit, že se to pomalu překlápí do navoněného pop metalu, včas se rozsvítí stopka a přijde zajímavý nápad nebo vychytávka, povedená melodie nebo riff následovaný dynamickým sólem. Civilní a vcelku obyčejnou produkci vidím jako sympatický krok, kdy spontánně vyniknou právě ty výrazné momenty bez umělých dochucovadel.

Přijít s tímto albem v průběhu osmdesátých let, byla by to slušná pecka. Tahle kapela ovšem vznikla v roce 2018, čímž nechci říci, že „Virus Alert“ je takový pravěký komár uvízlý v jantaru. Takto pojatá klasika se výborně poslouchá i v těchto časech, UNDER ATTACK mají dostatek kvalitních nápadů a natolik výrazný autorský rukopis, že houby sejde na tom, zdali jsou do morku kostí nasáklí atmosférou pro metal zaslíbenými časy nebo jestli směle hledí jiskrným pohledem budoucnosti vstříc.

facebook.com/underattacktheband/

instagram.com/underattacktheband/