Recenze: TRAUTENBERK - Ticho nad pekáčem (2018)

Třetí dějství v diskografii těchto klatovských rarachů je tak trochu hozenou rukavicí, kterou si kapela hodila sama sobě. Předchozími alby „Hladová srna“ a „Himlhergotdonrvetr“ si „Trautenberci“ vybudovali velice solidní pozici na domácí scéně a nejen jimi. Svoje místo si především vyhráli a odmakali. Ta osobitá image co se vizuální prezentace a osobitého stylu týče, jen zapadá do všeho již vyřčeného.

„Ticho nad pekáčem“ nemá zrovna jednoduchou startovní pozici. Navázat na nepochybnou kvalitu „Srny“ a „Himla“ není věc, která by šla zmáknout s prstem v horních cestách dýchacích. Ochutnávky z „Pekáče“ byly ku slyšení na koncertech s dostatečným předstihem před vydáním (mohu potvrdit osobně, konkrétně loni v létě v Jihlavě minimálně jedna věc zazněla), a do koncertního playlistu pasovaly jak poklička na hrnec s ovarem. Otázku vzbuzovalo, co na to zbytek skladeb, které se na albu nacházejí. Kdo čekal bombastický posun ve výrazu a citelný progres, ten musí být zcela určitě zklamán a brblá cosi o české konzervě, o vykrádání sebe sama, a nedej Jemnostpán Krakonoš o vatovitých a molitanových výplních. Po dvou albech jsou trumfy na stole a TRAUTENBERK si hrají to svoje, na nároky obce akademické ničeho nehledíce.

Vše je naprosto jasné od úvodních taktů prvního „Netáhla“. Nelze nepoznat po pár taktech o koho jde, pokud jste s „Trautenberky“ absolvovali byť jedno blízké setkání. Typický přímočarý riffostroj ve středním tempu (na groove dojde vzápětí). Vtip v textech nemizí, a o žrádle a o následcích tohoto sportu to bude několikrát za sebou… Dopředu naživo prezentovaná „Pan Pilous“ definitivně zapomíná na brzdy a všechno je tam, kde to bylo léta předtím. Přidejte tomu pár voltů navíc a Vy, co jste s „Trautenberky“ ještě nezažili přímý střet, máte hrubou představu, jak to funguje v reálu. Refrén má razanci Husqvarny těsně před pádem dvoukubíkového smrku, což lze bez váhání říct o celé „Chyť a pusť“, která je zase žrádle, byť nepřímo – o pánvi je v textu řeč až posléze. Tahle „rybářská“ je koncertní tutovka jak jatečný čuník. „Dej pozor na satana“ není žádnou agitací ani obranou před zlem, úryvek z „Chalupářů“ na úvod vše rovná opět na gastronomickou, přesněji mykologickou notu. „Klobáseň“ to má rovnou v názvu – óda na uzeniny z komína se instrumentálně pouští více z řetězu a zásoba kalorií se abstraktně přelévá do skladby této…prdlajs sója, vůbec nééé čerstvá zelenina, ale jedině klobása, to je spása…“Zaplať pán bů“ disponuje hutnějším zvukem, vrací se ke groovy mustru, důvěrně známému z předchozích počinů. Zpočátku byla tak trochu za Popelku, která tahá za kratší konec špagátu, nakonec to není žádný průšvih a vše je ve finále na pohodu. „Ticho nad pekáčem“ jako lehce zvrhlá balada všemu dává korunu. Švihlá lyrika s přesahem do politické satiry ve spojení s pocity nadrženého rozežraného samotáře dává skladbě hodně bizarní atmosféru. „Stomatometal“ nepřipouští pochyby, o čempak že to je – návštěva stomatologa není pro mnohé z nás zrovna záležitost, kterou vyhledáváme každý týden, ledaže bychom měli v tomto medicínském oboru zvláštní zálibu, případně bychom byli platonicky zamilovaní do sličné zubařky. Skočná a přímočará „Jára umí šít“ aneb žalm a roztržené řiti je vhodné zpestření a marně pátrám o podobné skladbě od prvního alba. Rukopis je jasný, ovšem atmosféra je odlehčenější a výstavba skladby klasicky rocková až málem do punku – příjemné zpestření, které bude na druhou stranu plísněno jako kreativní dno – každého hvězdárna i beobachtungsstelle…“Lunt“ je překvapivě opět o žrádle, respective o těch, co žerou a nepřiberou (a ti mě krkají obzvlášť, toto bych rád uměl taky, žel neumím).

Je to zase o žrádle, vtipu v textech, přímočaré energii, lidové zábavě. TRAUTENBERK své skalní tímto albem zklamat rozhodně nemohou, a nezklamali ani mně. Sice jsem měl takové cukání, nicméně jsem „Pekáči“ nechal dostatek času na inkubaci („Srna“ a „Himl“ ho dostaly také…už jen pro alespoň částečnou objektivitu). Až všechno sežerete, zaposlouchejte se do ticha na pekáčem, pak třebas zvoláte: „Klobása na hrad !!!“

bandzone.cz/trautenberk
trautenberktanzmetal.cz
facebook.com/trautenberktanzmetal