Recenze: SYLVATICA – Ashes And Snow /2021/ Satanath Records

Dánové SYLVATICA by mohli být zařazeni do škatulky melodického death metalu, poslech jejich druhého alba mě však přesvědčil o naprosto odlišném stavu věcí vezdejších. SYLVATICA mají s death metalem společný tak akorát charakter vokálu a několik málo výrazových prvků, jinak je to takový chytlavý all-metal crossover, vycházející ze samotné podstaty heavy metalu. Melodie a zase melodie, z melodického obžerství se proberete až na konci „Ashes And Snow“, ovšem s lacinou komerční vlezlostí jste vedle jak ta jedle. SYLVATICA s melodiemi nakládají s citem hodným pochvaly, nato že SYLVATICA není zrovna všeobecně známé jméno, jejich skladatelský potenciál rozhodně není k zahození a směle snese srovnání s tzv. „první ligou“.

Jak už jsem dopředu naznačil, SYLVATICA nejsou o jedné šabloně v mnoha variacích na to samé. „Ashes And Snow“ je, dalo by se říci, srážka metalového mainstreamu s extrémem. Takových všemožných mixů už zde bylo, ne vždy to dopadlo bez zadrhnutí a až příliš často a příliš silně zde rezonoval komerční šotek. Ta pachuť „velkovýkrmu“ mě povětšinou spolehlivě odradila (nevím, jak to dělají IN FLAMES, že jsem jim to prozatím vždycky sežral) a v případě SYLVATICA jsem čekal úplně to samé. Jenže chyba…SYLVATICA k melodice přistupují nepoměrně serióznější cestou a na výsledku je to po čertech znát. „Vyváženost“ – to je to správné slovo, chytlavost a hitovost „Ashes And Snow“ je vhodným a nenásilným způsobem vyvážena živelnou energií hrubé roviny skladeb. Technicky vytříbená a nápaditá instrumentace dovoluje „Ashes And Snow“ popustit spřežení opratě do té míry, až není třeba přemýšlet, co za všechny metalové styly SYLVATICA smíchala do sebe. Namíchat lze dohromady prakticky cokoliv, ale pořád je to směs bez smysluplného navázání všech složek jedné na ty ostatní. Teprve pak, až vznikne (pokud k tomu skutečně dojde) organicky provázaný celek, můžeme přemítat nad tím, jak se celé to snažení vydařilo. Po celou dobu, co mi „Ashes And Snow“ burácí v přehrávači, jsem z hlavy nedostal epický heavy metalový základ, který z alba slyším téměř neustále. Že to celé má melodický death metalový obleček, je sice podstatná, ale jen část skládačky, doplněná o silné orchestrální party. Místy se zdá, že tam SYLVATICA chtějí mít úplně všechno, co se jim samotným líbí a nechtělo se jim z ničeho slevit bez ohledu na následky.  Jenže ono to pohromadě skvěle funguje, a nejen jenom funguje. SYLVATICA sami sobě namíchali sloučeninu, na kterou by si měli zařídit patentovou ochranu.

„Ashes And Snow“, i když může zkraje působit jako ničím výjimečné, nicméně velmi nápadité a chytlavé album, není v žádném případě tuctovou nahrávkou. Řadě alb od zavedených kapel (nejmenuji, po poslechu hravě zjistíte sami) s přehledem zvládne nakopat řitní oblast. Důvodem je především jeho zdravé sebevědomí, nemalé množství silných nápadů a strhující náboj celé desky – bez toho by svébytný stylový mix podle SYLVATICA byl jen uměle nafouknutou bublinou, která by velmi rychle splaskla. Tohle rozhodně není šedý průměr, tohle je s citem a odzbrojujícím přehledem zahraná metalová paráda.

facebook.com/SylvaticaOfficial

sylvatica1.bandcamp.com/