Recenze: SOTURY – Anděl Zkázy /2020/ vlastní náklad

SOTURY platili za velmi nadějnou formaci v rámci melodického metalu, byl jsem tudíž zvědav více, než velmi, zachytiv informaci, že bude nové album. „Anděl Zkázy“ může zprvu budit dojem standardní power metalové desky, ovšem současní SOTURY nejsou standardní a běžnou power kapelou, byť power metalové hřiště neopouští, vydali se vstříc vlastní identitě a vymanili se z pro ně již značně těsného krunýře jasně definovaných a v zásadě neměnných výrazových prostředků. Co mě jako první doslova praštilo mezi kukadla, tedy ne mezi kukadla, ale do ušisek, je parádní zvuk alba. Zvuk je jednou z více věcí, které dělají ze SOTURY velmi zajímavou kapelu. Kytary jsou řádně nabroušené a mocné, v zádech s perfektně čitelnou basou, v mnoha případech utopenou, zde to je však přesně naopak a zvuk má právě z tohoto důvodu těžký spodek a ustálené pořekadlo že „hlubozník tvrdí hudbu“, zde platí na sto procent. Pokukovat po současných směrech nemusí být vždy provázeno pachutí převlékání kabátů za vysokou cenu ztráty vlastní značky a zlomeniny páteře. SOTURY vybrušují styl k vlastnímu obrazu, a pokud to zní moderně, je to věc další, v žádném přypadku nepopírající první část věty.

„Anděl Zkázy“ je z valné části albem koncepčním, přesněji řečeno prvních sedm skladeb počítaje intro a outro na sebe tematicky navazuje. Věčný a klasický příběh boje dobra se zlem v podobě příběhu vzestupu anděla zkázy lze bez problému napasovat na aktuální běh věcí vezdejších, sice jsem to již zmínil v souvislosti s minimálně dvěma alby, vydanými v průběhu loňského roku, ale mám ten pocit, že nepříliš šťastný rok pro nás všechny se logicky promítl i do vydaných alb v tomto roce. „Anděla Zkázy“ dále považuji za silný spojovací článek mezi minulostí SOTURY a jejich budoucností. Silná power metalová linie v symbióze s modernějšími „elementály“ zní svěže a přirozeně, zároveň do detailu propracovaně. Další „souprava“ věští (jako Líba kdysi vyvěštila Prahu a pak si ještě drahnou chvíli jen tak čmoudila) možný sled věcí příštích. Následuje čtveřice songů, které mají krom jasného spojení s výrazem první části alba také nemalou moderní razanci a výraznější podíl současných postupů. Srážka power metalu s progresivními postupy, vybroušenými moderním zvukem nevypadá vůbec zle, a nejen to, dohromady to překvapivě dobře pasuje bez známek upachtěnosti a laktátů ve svalech, křeč předcházejících. Ve čtvero provedeních zde máme svěží moderní metal s výrazným otiskem rukopisu kapely.

„Anděl Zkázy“ tvoří funkční a organický celek, netřeba hledět na tematické oddělení části skladeb. Album je stylově poměrně bohaté a pestré, drží si však pevný základní rámec, do kterého vše přesně zapadá. Vůbec nevadí vcelku dlouhá, přes hodinu trvající stopáž ušními radary prosviští jako po másle jako důkaz teorie páně Einsteina. SOTURY se posouvají k velmi zajímavé originalitě bez potřeby popření vlastní minulosti, což není vůbec málo. Pro mě v každém případě velmi milé překvapení.

sotury.cz/

bandzone.cz/sotury

facebook.com/sotury.band