Recenze: SOCIAL SCREAM – Organic Mindset /2020/, From Ashes To Hope /2021/ vlastní vydání, Soman Records

Jeden by si podle vzezření obalů myslel, že na něj číhá další power melodická nakládačka. Jakkoliv by to mohlo býti i příjemné, SOCIAL SCREAM jsou na míle daleko od běžné power formule, je to výrazně drsnější záležitost, otevřeně koketující s thrash metalem techničtějšího rázu, zejména fanoušci  Davea Mustainea a jeho družiny by měli zpozornět. SOCIAL SCREAM velmi zručně kombinují heavy metal a thrash metalem s technickým „ocáskem“ v různém poměru, různícím se skladbu od skladby. Nezdráhám se silácky prohlásit, že tu máme další chuťovku z Řecka (pro Pražáky a skalní fandy, SOCIAL SCREAM uvádí jako svou domácí základnu Spartu, což dává v našich končinách zajímavý vedlejší smysl).

Naroubovat na heavy základ thrash metalový riffostroj není sice žádná revoluční myšlenka, touto cestou vydala spousta kapel, ovšem výsledek byl ve většině případů značně svébytný a každá z kapel se toho zhostila po svém. Výjimkou nejsou ani SOCIAL SCREAM, ti zprvu působí jako technicky sofistikovaná thrash metalová parta s vytříbeným citem pro melodiku, ale ta heavy rovina jejich stylu se jasně projeví velmi záhy. Dalším zajímavým momentem je jistá a nepřeslechnutelná část hrubosti výrazu, která k vytříbené technice až překvapivě padne a dodává SOCIAL SCREAM další plusové body za originalitu, a to včetně civilního vokálu (mám rád tohle polohu, a nejen proto, že ji zvládám i já sám a trošku mi tudíž polechtává ego :D). Skládačka by nebyla kompletní, kdybych nezmínil zvuk alba, který je hutný, plný a zároveň svěží, odtud pravděpodobně zčásti pramení (společně s technickou stránkou věci) lehká spojitost s Mustaineovými MEGADETH, jinak a obráceně vyjádřeno – SOCIAL SCREAM se jim výrazně nepodobají, nicméně narážím na techničtější pojetí jejich stylu, dál veškerá podobnost končí.

SOCIAL SCREAM měli patrně tvůrčí přetlak, během dvou let vypustili mezi metalový lid dvě alba, přičemž letošní „From Ahes To Hope“ narostlo do dvou disků stopáže hodiny a půl – nejedná se ovšem o nový matroš, ale o znovu nahrané skladby, pocházející z demonahrávek a prvních dvou alb ve vskutku reprezentativním balení. „Organic Mindset“ v porovnání s „výběrem“ dokládá jednu podstatnou věc – SOCIAL SCREAM dozráli po kompoziční a technické stránce, více cení zuby a bolestivěji koušou. Starší skladby na „From  Ashes To Hope“ na tom ovšem nejsou nijak marně, výrazněji v nich cítit klasická šablonka a mají o ždibec přehlednější strukturu, jinak na stále aktuální materiál příliš neztrácejí.  Strhující dynamika a energie je v respektu hodném množství obsažena v obou albech, kvalitní instrumentace a nápaditých riffů včetně výletů do nevtíravé melodiky si užijeme rovněž do sytosti. Že Vám sem tam nějaký ten riff připomene některé ze slavnějších jmen? To se sice občas stane, pokud máte již něco naposlouchané, ale nikdy nedochází k okatému kopírování a tento pocit zmizí stejně rychle, jak začal mírně hlodat. V dnešní situaci, kdy v tom kvantu kapel je přetěžký mordus stvořit byť zčásti originální materiál, si SOCIAL SCREAM mohou vcelku na pohodu pohvizdovat s nohama na stole.

Původně jsem chtěl v krátkém časovém sledu zpracovat každé album zvlášť, ovšem nakonec jsem zvolil zhuštěnou formu. Obě alba se ke mně dostala prakticky ve stejném čase a spáchat to, jak se říká „jedním jebem“, se prostě nabízelo. „Organic Mindset“ a „From Ahes To Hope“, to je mega porce muziky, kde téměř v plné míře neplatí, že kvantita neznamená kvalitu.

facebook.com/SocialScream/

social-scream.bandcamp.com/

instagram.com/socialscreamofficial/