Recenze: SHRINE OV ABSURD – Monotony /2020/ vlastní náklad

Není tomu příliš dlouho, kdy jsme se podívali na zubní vzorec aktuálnímu albu kubánských SKJULT. „J“ alias Conspirator je ovšem osoba aktivní a činorodá a vedle SKJULT vdechl život i svému dalšímu projektu SHRINE OV ABSURD. V black metalových vodách se nacházíme stále, jenže v odlišném pekelném oddělení. SHRINE OV ABSURD staví spíše na atmosféře a emocích než na syrovosti a primární agresi. Samozřejmě, nelze čekat éterický čajíček z lučního kvítí, SHRINE OV ABSURD je stále notný hukot, ke slovu však přicházejí rozsáhlejší atmosférické plochy a s nimi spojená podstatně jednodušší a pocitovější výstavba skladeb. Strohé označení skladeb římskými číslicemi I. – V. mnohé nenapovídá, snad jen tolik, že si vlivem působivé atmosféry, která se v „Monotony“ skrývá, můžeme představit v podstatě cokoliv, co se skrývá v temných zákoutích mysli každého z nás. Nečekejte bestiální mazec, SHRINE OV ABSURD se ubírá jinými cestičkami, ty nejsou rozhodně nezajímavé. Ta zdánlivá počáteční šeď a roztahanost v relativně strohé formě výrazu na delší časové ploše může působit jisté potíže album vstřebat vcelku za kratší časový úsek – jeden poslech je opravdu nedostačující. Srovnávat SHRINE OV ABSURD s prvotinou EMPEROR se zdá být hodně troufalé, ale přesně toto mi prosvištělo lebeční dutinou, ačkoliv přímo srovnávat obě alba dost dobře nejde, protože zažívám přesně ty samé pocity z atmosférických ploch jako při prvním setkání s „In The Nightside Eclipse“. To v mém případě fungovalo až po jistém čase, napoprvé jsem byl zčásti rozčarován – album začalo naplno fungovat, až jaksepatří „uzrálo“. Podobný případ je i „Monotony“. S prvním poslechem hůře registruji záchytné body, poměrně dlouhá stopáž všech pěti skladeb dá posluchači poměrně zabrat se proposlouchat k podstatě věci. Nejsem určitě jeden z těch, kteří by album tohoto ražení vstřebali na jeden pokus, je-li to vůbec reálně možné. Téměř vždy potřebuji obligátní „zrací období“, po kterém se teprve ukáže, zdali mě to konkrétní album osloví, případně nikoliv a je to prostě a jednoduše záležitost pro někoho jiného s odlišným nastavením mysli a sluchu.

Conspiratorova náladotvorná tvář (sám složil, všechny instrumenty nahrál) nepostrádá jasnou tvář a formu. Zdánlivě ničím výjimečný standardní atmosférický black metal se sám sebou výrazně nechlubí. Zní nechci říci tuctově, ale určitě tradičně bez podpůrných prostředků, synťáky zde budete hledat marně. Vše, potřebné v tvorbě emoční náplně, mají na svědomí kytara, vokál a bicí. Relativní minimalismus ovšem albu neubírá na kouzlu a síle, jen je třeba se k nim proposlouchat, což nemusí být zrovna snadná záležitost.

facebook.com/metallinecz

shrineovabsurdofficial.bandcamp.com/