Recenze: SHAPED IN DREAMS – Echoes Of Eldren Deeds /2019/ Immortal Souls Productions

Pokud Vás někdy napadlo, jak by to znělo, kdyby (kdyby, kdyby… kdyby měla babička to, co nemá, byl by z ní dědeček) art rockové veličiny ujely na death metalu, mohlo by to vypadat i takto – jako na „Echoes Of Eldren Dreams“, albu mezinárodního projektu SHAPED IN DREAMS. Kolem ústřední postavy SHAPED IN DREAMS Martina Matiašoviče se shromáždil značný počet hostujících hudebníků s širokým žánrovým záběrem. Výsledkem je barevné, pestré, technické, progresivní a stále ještě metalové album, kterému jsou mantinely stylů příliš těsné. Stopy death metalu – zřetelné a neopomenutelné, klavír, dechové nástroje, metalová intenzita v symbióze z křehkostí, to vše a o mnoho více v jednom organickém celku, funkční hudební organismus s přitažlivým příběhem a vlastní svébytnou identitou.

Takto bych mohl pokračovat až na konec, plno vzletných vět, až byste si mohli oprávněně myslet, že mi regulérně přeskočilo. Přitom cesta pod povrch mi vcelku trvala. Na „Echoes Of Eldren Deeds“ se toho děje tolik, že několik letmých poslechů nestačí na objevení celé šíře nálad a emocí, nehledě na úroveň instrumentace. Ta sice nepůsobí nijak odtažitě, aby se posluchač nadřel, problém spočívá (problém vlastně problémem není) v komplexnosti alba jako celku. Jednotlivé skladby fungují samostatně, o tom žádná, jako celek to ovšem dostává úplně jiný rozměr, který je nutno vstřebat vcelku, a toto pochytat si žádá určitý čas, a přece jen nějaké to soustředění. Členitost hudby SHAPED IN DREAMS je přece jen věcí vyžadující jistý cvik ušisek, ovšem ne zase tak pokročilý, aby toto album nezvládlo oslovit i nemetalové publikum k vnějším vlivům otevřené. Stylový záběr je až pozoruhodně široký – od extrémně metalových základů přes křehkou akustiku a art rockovou vzdušnou noblesu. Až po výrazný úkrok k vážné hudbě (ten klavír je prostě povznášející!!!).

Mohlo by se zdát, že skloubení metalu a habakuk dalších stylů i mimo rockovou scénu obecně bude mít za následek tak akorát hybridního kočkopsa s pěti nohmi, třemi očimi a dvěmi ocasami , neboli nesoudržnou míchanici co dům dal. Tak na tento katastrofický scénář hodně fofrem zapomeňte. SHAPED IN DREAMS jsou natolik vynikající muzikanti, že „Echoes Of Eldren Dreams“ prakticky postrádá prostor pro hluchá místa a vatové vycpávky. Neustále se něco děje, co žádá Vaši pozornost a není podstatné, zdali zrovna reproduktory drtí metal, hladí akustická kytara a něžný ženský zpěv, nebo čechrají majestátní tóny klavíru. Všechny podoby SHAPED IN DREAMS drží pospolu jako zednářská lóže, přirozeně a spontánně propojeny citlivým a emotivním provedením.

Mohl jsem očekávat téměř cokoliv, na tohle hudební obžerství jsem rozhodně připraven být nemohl. „Echoes OF Eldren Dreams“ je právě tím albem, které, ač na začátku dává najevo svůj vysoký standard, chytne za čumes až po několikerém poslechu, kdy se teprve má šanci rozvinout v celé šíři barev a emocí. Pokud na začátku říkám „jo, dobrý“, při smolení těchto řádků už neříkám nic, protože mám hubu dokořán a rochním se v záplavě endorfinů, které tenhle extra kousek dokáže vyplavit.

facebook.com/shapedindreams

shapedindreams.bandcamp