Recenze: SATAN - Earth Infernal /2022/ Metal Blade Records

Jako mladý kus jsem vlivem názvu považoval SATAN za extrémní ultraběs. Jaké bylo moje překvapení, když jsem je cca po roce slyšel v reálu. Těžko si lze v této době představit větší retro a jedním dechem původnější kapelu, pokud jde o prapůvodní formu klasického heavy metalu. Tahle kapela navíc může za existenci dvou kapel, které poměrně výrazným hlasem promluvili do historie metalu, a to PARIAH  a SKYCLAD. SATAN jsou nicméně nějaký ten rok zpět a „Earth Infernal“ je tuším již čtvrtým albem po reaktivaci. Reakce jsou zcela (logicky) protichůdné, SATAN  zvysoka dlabou na současné zvukové zvyklosti a zní jako na začátku osmdesátek, což podle mnoha reakcí znamená ztrátu práva na existenci. Druhá strana ovšem jásá a s gustem si užívá věrně zachycenou dobovou atmosféru, což se mimochodem kapele daří na výbornou.

Na „Earth Infernal“ je mimo jiné skvělá jedna zásadní věc - archaické zvukové zpracování výraznou měrou napomáhá osobitému kouzlu alba. Tahle zvláštní a osobitá magie by zásluhou současné produkce zašla na úbytě a osobně si myslím, že tudy cesta rozhodně nevede. Druhým zásadním momentem je originální melodika a výstavba skladeb, nenapadá mě ani jedna ze současných kapel, která se SATAN podobala alespoň zčásti. Nebo nenapadá…napadá - MERCYFUL FATE!, a to ani ne tak rukopisem, jako magickou atmosférou. Jako třetí do party mě napadají HELL, další svébytná parta. Každopádně tento výčet není nijak obrovský a SATAN  jsou sami o sobě ojedinělý úkaz, který na každý pád doporučuji vaší ctěné pozornosti. Nejhorší, co se může stát bude, že se vám protočí oči se slovy „ten Medyed se definitivně zbláznil“, a to jistě není žádná katastrofiše představa.

Otázkou zůstává, jak dalece poberete zvuk - deska díky němu může na ucho zhýčkané moderními produkcemi působit jako záznam zkoušky na jeden zátah s jen decentní následnou úpravou, případně jako znovu nalezená nahrávka z roku 1978. Pokud tohle poberete, má „Earth Infernal“ z poloviny vyhráno. Obsah alba je totiž až překvapivě dobrý, v porovnání s předchozími alby comebackového období právě tahle deska vychází vůbec nejlépe. Vlastně ani nenacházím ani jednu skladbu, která by mě nezaujala a už vůbec ne skladbu, která by mě vyloženě iritovala. V každé věci lze najít zajímavý moment, povedenou melodii nebo chytlavý riff. Duch doby metalu zaslíbené v ranné fázi je strhující, skladbám nechybí dravost a lehkost zároveň. Album mě vtáhlo doprostřed děje povážlivě rychle, přitom jsem čekal svou reakci úplně v jiných rozměrech - spíše jen jako takovou nostalgickou zajímavost, a ne, že mi bude album bude rotovat v přehrávači týden v kuse.

Pro řadu posluchačů se „Earth Infernal“ bude jevit jako oživlá fosilie bez jakékoliv přidané hodnoty kromě historické věrnosti. Já bych takto kritický zcela určitě nebyl, tohle album obsahuje kromě specifického kouzla řadu dobře napsaných skladeb. Že rozeznívají strunu starých metalových časů, a to se vším všudy, co k tomu neoddělitelně patří, je věc jiná.

facebook.com/officialsatanpage

satanuk.bandcamp.com/