Recenze: SADISTIC MESSIAH – Dehumanizing Process /2022/ Thrash Or Death Records

Ne, tohle není dobová nahrávka z roku 1988, ale aktuální album brazilské dvojice SADISTIC MESSIAH. Tahle deska by hravě zapadla do kontextu tehdejší produkce na pomezí thrash a death metalu a myslím, že by z ní byl dneska slušný kult. „Dehumanizing Process“ jasně dokládá, na čem Angelcorpse a Rhodz Costa vyrostli – album je minimálně zvukově takový blízký příbuzný „Schizophrenia“ a „Beneath The Remains“. Proč taky chodit pro inspiračku přes půl světa, když jednu z největších metalových kapacit máte doma?

Ale nečekejte bezskrupulózní kopírku, „Dehumanizing Process“ má dostatečně svébytný ksicht a onen sepulturovský stín rozhodně příliš nevadí - měli jsme to v podobné formě i u nás, respektive na Slovensku a komu to vadilo? Mě rozhodně ne. Skladbám jednoznačně nechybí nápaditost a švih, mám rád, když je s alba cítit zápal pro hraní a styl, kterému kluci evidentně věří až za hrob. Ačkoliv se jedná o archaismus až to vraty tříská, nemám problém. Album přesně zapadá do pojetí, které jsem jako metalový dorostenec žral bez přílohy doslova po metrákách a jak vidno, chutná mi stále v nezměněné intenzitě. Thrash metal čpící po smrti má své originální kouzlo a která z kapel jej dokáže věrně zachytit, má téměř vyhráno. SADISTIC MESSIAH se to zdá se podařilo, znějí přesně tak, jak bych očekával od kapely tohoto ražení a nemusím dlouze přemítat, ze které strany na to, abych jejich muzice rozuměl. To samo o sobě je prvním náznakem, že to jde dobrým směrem, i když právě delší čas vzájemného oťukávání funguje také, ale u kapel poněkud odlišného založení.

Jistě, SADISTIC MESSIAH nejsou žádnou prudce avantgardní kapelou. Vše, co obsahuje tohle album, jsem již slyšel v mnoha variacích za více, než tři dekády nepočítaně. O to však vůbec nejde, jde o to, jak a do jaké míry se SADISTIC MESSIAH povedlo vytvořit nezbytnou atmosféru a do muziky začlenit alespoň částečný vlastní rukopis takový řekněme vlastní podpis na tváři stylu. Jinými slovy, otázka se má tak, zdali v muzice SADISTIC MESSIAH tříme dostatečně silný vnitřní démon. A ten řádí jak smyslů zbaven.

Nepotřebuji za každou cenu neustálý přísun progese a hledání nových horizontů. Ve stejné míře a možná i větší si užíván staré řemeslo z hlubin undergroundu, ze kterého sálá vroucí plamen nadšení pro muziku a který sice není předtráven a posluchači naservírován přímo pod hubu, ale je mnohem osobně bližší a bezprostřednější. SADISTIC MESSIAH mi připadají jako ideální účební materiál pro osobu nedotčenou starou školou, kterážto potřebuje nasát základní esenci thrash a death metalu tak říkajíc „jedním jebem“. Prostřednictvím „Dehumanizing Process“ se této osobě dostane základního přehledu ve více, než solidní kvalitě a s autentickou atmosférou, bez které se to jako dělat nedá...nebo asi dá, ale skončí to dojmem prázdné pixly od rybiček, která tak akorát prázdně duní a kde nic tu nic. Tohle ovšem není případ SADISTIC MESSIAH – jejich druhé album je ostré jak břitva a řádně čpí peklem a smrtí. A tak to má byt, protože tak je to spravne...

facebook.com/Sadistic-Messiah/

instagram.com/sadisticmessiah/

sadisticmessiah666.bandcamp.com/