Recenze: REFORE- Social Failure /2019/ Support Underground

Za posledních deset járů se druhá vlna thrash metalu zabydlela i u nás a vydává plody z mnoha životaschopných odnoží. Věkem i služebně mladí REFORE loni vypustili mezi nás debutové šestiskladbové EP „Socal Failure“ a v procesu tvorby by mělo být debutové album. K EP jsem se dostal až nyní, a o existenci REFORE se tímto dozvěděl rok po vydání, nejsem už náctiletý sokolík a být všude první už prostě nedávám, a vlastně jsem to nedával ani tenkrát – to ovšem schválně, vysmívaje se všem těm, co si v potu tváře a pod tlakem testosteronu neustále cosi dokazovali, až tyto snahy druhdy mívaly úsměvný podtón. Tak trochu mi tak připadají i REFORE – vyflákli se na aktuální trendy a hrnou starý dobrý thrashing, který by mohli mít klíďo za těžké retro, akorát tak dobré pro důchodce ve výcviku skoku do penálu. Ale ono neé…styl, který pomalu kroutí čtvrtou dekádu existence, stále dokáže oslovovat metalovou omladinu a stále je co zajímavého a smysluplného poslouchat.

„Social Failure“ obsahuje šest poměrně jednoduchých, hrubozrnných thrashových výplachů, kde v zásadě nic navíc nenajdeme, ovšem na druhou stranu nic podstatného nechybí. Vokál je sympaticky hrubý, sic potřebuje nabrat ještě něco zkušeností a cviku, ale to samozřejmě nepřichází jaksi samo – to se musí prostě odhalekat, jinak opět nemám většího problému. Přehledná, úderná titulní „Social Failure“ upaluje razantně vpřed, poháněna dynamickými bicími. „Social Failure“, stejně tak i zbytek skladeb, disponuje nadmíru povedeným zvukem – ten není nijak přebuzení, spíše ctí tradici žánru a kdož máte naposlouchané návratové album legendy SACRED REICH, ozvučení „Social Failure“ se pohybuje v obdobně příjemných mantinelech, evokujících dobový zvuk a jedním dechem nepopírajících aktuální současnost. EP ubíhá ve svižném tempu, „Community Hate“ pravidelně střídá kvapík se středním tempem, hardcorová přímočarost je tím kořením, co dodává skladbě na příjemné štiplavosti. „Silence Of The Rage“ předkládá pomalejší, valivou výstavbu, ale i hrubější polohy v kontrastu s čistší podobou vokálu, ten má velmi solidní naléhavost spoutané bestie, která má šanci v budoucnu nadobro utrhnout. „The World Behind Us“ se vrací zpět k přehlednému a přímočarému thrashingu. Skladba přidává na důrazu a v závěru slušně graduje, citace legend stylu v žádném případě neruší, nečekám prudkou avantgardu a přijít s něčím prudce originálním se rovnalo bombě sezóny už hodně dávno předtím, než „Social Failure“ spatřilo denní světlo. „Ghost“ si bere štafetový kolík a pokračuje hbitě směr cíl. K povrchu se dere více melodických prvků, které zdůrazňují již jednou zmíněnou přesnou a dynamickou rytmiku, sice prostou krkolomných a technicky náročných figur, ale bez těch se REFORE bez výčitek svědomí s klidem obejdou. „Fadeout“ jede v osvědčeném schématu střídání středního a rychlého tempa, kdy jsem nepostřehl, že by se šestice skladeb příliš slévala do sebe a tvořila tak jednolitou kouli nasekanou na šest zastavení.

REFORE, ač poměrně neotrkaní mládežníci, se toho evidentně nebojí a debutové EP spíchli adekvátně aktuální formě nejlépe, jak to šlo. „Social Failure“ zní autenticky – nezastírá všechny ty možná i neduhy, které nutně každou mladou kapelu provázejí a nehraje si na opus magnum posledních deseti let. Právě proto tuhle sympatickou kolekci šesti skladeb nemám potíž kapele věřit. „Social Failure“ by vcelku brzy, dle vyčmuchaných informací, měl doplnit dlouhohrající mladší sourozenec. A já tvrdím, že ten skok (instrumentální i kvalitativní) bude hodně slyšet.

facebook.com/reforethrash/

bandzone.cz/refore