Recenze: REFORE - Built To Nothing /2021/ Support Undeground

REFORE na sebe jako velmi nadějná kapela upozornili debutovým EP „Social Failure“. Chlapci na sobě pořádně zamakali a jejich „plnotučný“ debut tomu odpovídá. „Built To Nothing“ je ve znamení posunu v všech ohledech – zvuk je řezavější a mohutnější, dvě kytary každopádně zaplní prostor snáze, než jedna, byť magie tříčlenných kapel je nesporná, REFORE dvoukytarový zápřah nesmírně prospěl. „Built To Nothing“ získalo významně na dravosti a kousavosti, tedy ne že by předchozí EP bylo výrazně bezzubé, ovšem novinka je v porovnání s ním podstatně dál.

Velice příjemně v uších rezonuje elegantní symbióza evropské a americké mutace thrash metalu, samozřejmě nelze očekávat hledání nových obzorů – album je pevně ukotveno v thrash metalových základech a bohatě si vystačí s léty odzkoušenou municí. Otázkou jen zůstává, s jakou zručností si REFORE poradí s vyzkoušenými surovinami a do jaké míry k nim přidají vlastní muzikantský zápal, mladistvé nadšení a stejně tak svěží nápady, které přetaví v tomu odpovídající úroveň skladeb. Podle prvního odstavce lze spolehlivě vytušit, že to vůbec nedopadlo špatně. „Built To Nothing“, to je především energie a důraz. Nevím, zdali jsem si už pouze zvykl a již jej tak citlivě nevnímám, nebo v reálu došlo na citelné zlepšení vokálu. Tak nebo tak, na „Built To Nothing“ je ke slyšení pořádný vřešťál, skvěle pasující k muzice a nemalou měrou dodávající celku svůj energetický podíl. Ten v nezanedbatelné míře obstarává solidně důrazná rytmika a velmi povedené, místy zabijácké riffy!!! Jedenáct kousků vyváženě dávkuje silné nápady, takže pomyslný meč dechové nedostatečnosti s postupující stopáží nad albem jaksi viset ani nemusí. Je stále co poslouchat a objevovat i s poslední skladbou. Přitom to tak ani zpočátku nevypadá, „Built To Nothing“ je pevně sevřená a kompaktní kolekce, ze které výrazněji svým pojetím vybočuje akorát téměř balada „Something To Say“. Ta postupně graduje do rozmáchlejší polohy a baladou vlastně ani není. Jinak se noha z plynu nesundává a album pádí kupředu jako splašená drožka. Ta sevřenost budí falešný dojem pséka snažícího se chytit vlastní ohon, je třeba se více do alba proposlouchat, poté pocit monolitu rychle mizí a „Built To Nothing“ začíná působit s plnou silou a výsledná podoba alba již vyznívá dosti odlišně.

Kdybych chtěl býti mrcha a zákeřná hnidopišská potvora, našel bych samo sebou řadu věcí, které jsem v obdobné formě již slyšel z obou stran Atlantiku, někdy v lepší, ale i v horší formě. REFORE však spáchali debut, který ční výrazně nad žánrovým průměrem, a to naprosto jistě v tuzemském kontextu a s jasnou ambicí oslovit posluchačskou obec i mimo českou kotlinu. „Built To Nothing“, to je především velmi povedené debutové thrash metalové album, co dokáže pořádně pokopat a pohryzat. A vzhledem k mládí členů vidím slibný potenciál do budoucna...to je ovšem pouze na nich...na REFORE.

refore.bandcamp.com/

facebook.com/reforethrash/

bandzone.cz/refore