Recenze: RATOS DE PORÃO - Necropolítica /2022/ FOAD Records

Nesporná legenda a velké jméno brazilské scény - RATOS DE PORÃO, které mělo sakra co mluvit do běhu zásadních událostí v metalu v globálním měřítku. Přitom s metalem toho mají společného relativně málo, nicméně onen HC otisk v metalové muzice minimálně od půle osmdesátých let spolehlivě fungoval.  Sami stojí mimo zářivá světla pomíjivé světské slávy velkého „šoubuzince“, otázkou zůstává, zdali o zrovna o tohle kdy stáli. Jejich podíl na originální tváři brazilské scény a status neotřesitelného kultu jim již nikdo nesebere.

RATOS DE PORÃO mají novou desku…stačí jediná holá věta, aby ti, co znají, měli důvod zpozornět. Stará dobrá ruční práce nakopává zadky už kolikáté generaci za sebou s nezměněnou účinností. Základní pravidlo je jasné - neserte staré psy, nebo vám ukousnou prdel! „Necropolítica“ kouše jako zamlada a je typickou ukázkou, že věk je v mnoha případech pouze číslo. S fortelem uchopené staré řemeslo ve formě vylučující byť jen náznak obav z dýchavičnosti nebo ze zavzdušněnosti palivového systému a špičková lekce z praktického vyučování pro mladé tovaryše HC řemesla, aby pamatovali a nezapomněli, jakže se to dělá poctivě postaru. Deska mě vzala na příjemný výlet do mého teenagerovského období, kdy jsem přesně na tomhle pravidelně ujížděl a do tohoto období se rovněž datuje mé první setkání s RATOS DE PORÃO - sice jsem nejdříve znal pouze jméno, na které se odkazoval Max Cavalera, ale to samo o sobě bohatě stačilo, abych se natěšen začal pídit po nahrávce. Situaci mi dost ulehčil pád „komára“ a pár mých vrstevníků, kteří mě alby zásobovali a vždy pronesli něco o magorovi, zralém na ústavní léčbu. Nicméně hoši se snažili a splašili zanedlouho i RATOS DE PORÃO, a byl to kurňa kopanec! Přímočarý nářez napěchovaný energií , vyjadřující jasný a nekompromisní postoj - přesně to, po čem prahl revoltou a přetlakem hormonů zmítaný mladý chcápek. „Brasil“ a „Anarkophobia“- nezapomenutelné blízké setkání z kraje devadesátek je také jedním z hlavních důvodů sesmolení tohoto chaotického shluku písmen. RATOS DE PORÃO to dávají bez omáčky a nasyrovo, jak je znám, jediné, co pokročilo, je zvuk podle současných not. Jinak je vše tak, jak má být, jako by ty čtyři dekády, co RATOS DE PORÃO tvoří svůj charakteristický kravál, ani neexistovaly.

„Necropolítica“, ač by mohlo vzbuzovat dojem alba zamrzlého v čase mimo aktuální čas a prostor, na mě působí úplně opačně. Skvěle řemeslně zvládnuté album se všemi atributy v kvalitě, se kterou se RATOS DE PORÃO můžou směle pustit do křížku se všemi nepravostmi světa, a že jich kolem nás je stále nemálo a geometrickou řadou přibývají srajdy další. Nemám tudíž obavu, že by RATOS DE PORÃO s „Necropolítica“ pozbyli aktuálnosti. To dřív vznikne tropický skleník na jižním pólu, než aby všude vůkol zavládl klid a mír. Jako nabíječka vnitřní energie funguje album naprosto skvěle, tradiční půlhodinová stopáž se přežene rychlostí hurikánu a nejlepší řešení nastalé situace je dát si tuhle jízdu ještě jednou…a vězte, že tahle deska jen tak rychle nezevšední.

facebook.com/RatosdePoraoOficial

ratosdeporao.bandcamp.com/

instagram.com/ratosdeporao/