Recenze: PSEUDOSAPIENS – Tlenie /2019/ Slovak Metal Army

Skvělé, že stále vzniká značný počet vynikajících metalových alb. A je ještě skvělejší, že se mezi tím nemalým počtem skvělých kusů objevují s pravidelností oslav nejrůznějších výročí taktéž alba kapel, vymykající se zažitým konvencím a přirozeně bořící umělé zábrany. Jedněmi z nich jsou PSEUDOSAPINES – navenek ničím křiklavě nápadní, zpočátku mnou považovaní za vysoce nadstandardní melodicko death metalovou smečku. Že je všechno jinak, jsem záhy pochopil. Stačilo vyposlechnout „Tlenie“ na jeden zátah a nechat jej spontánně působit na mou chorou mysl.

PSEUDOSAPIENS se vyznačují obdivuhodným výrazovým rozsahem a přirozenou vstřícností vůči posluchači – ale pozor, neplést s laciným análním alpinismem ve snaze se zalíbit levnými fígly (dáme tam tohle a ono se to bude líbit, lidi si budou kupovat CD, trika a kdoví co ještě, budou chodit houfně na koncerty a my budeme za regionální borce, to ne ani omylem, přátelé). Kouzlo PSEUDOSAPIENS tkví ve skloubení čitelné struktury skladeb, které bez problémů rozumí „písničkové“ publikum, a ruku v ruce s nápaditou dravostí melodického death metalu. Nezůstává však pouze u melodické „deťárny“ švédského střihu, „Tlenie“ absorbuje i civilně obyčejné rockové postupy, groove metalové hloudky včetně vazbící kytary a zcela z opačného koutu metalového spektra nemá problém s rychlými úprky. Vokál využívá čisté rejstříky, hluboký murmur až po vyšší vřešťál. Lehce se v této zahradě pozemských rozkoší nechá ztratit, bez kompasu a mapy, bez orientačních bodů a spojení se základnou na druhé straně často vyleze chaotický a neduživý hybrid, kterého fatálně skolí i nepatrná změna počasí.

PSEUDOSAPIENS rozhodně kompas a mapu neztratili. Zahrádku vyplenili metodicky a cíleně. Branku na druhé straně, nemaje klíč k rezavému zámku, vykopli na jednu ránu. „Tlenie“, ač překypuje pestrostí a variabilitou, drží pohromadě podobně jako ortodoxní židovská komunita. Zřejmé riziko roztříštěnosti alba na stranou stojící stylové buňky, ke kterému v mnoha případech došlo a docházet bude, „Tlenie“ vyhubilo až na kořen. Všechny zdroje inspirace a pomyslné stavební prvky jsou přirozeným způsobem propojeny do životaschopného a kompaktního celku, kdy nevíte, co na Vás v konkrétní chvíli vyskočí jako džin z lampy.

V Revúci se zrodilo mega-giga-terra překvapení. Slovenská scéna disponuje dalším metalovým klenotem, nedávajícím okázale na odiv své vysoké kvality, však o to více je třeba ocenit nápaditost, muzikantskou šikovnost a odzbrojující lehkost, s jakou PSEUDOSAPIENS spojili mnohdy obtížně spojitelná stylová spektra v jeden famózní celek. Nehodlám příliš podléhat vlastnímu nadšení, ale stejně musím – „Tlenie“ je mimořádná záležitost, zcela výjimečné album a bombastický zážitek, prostý hranic a omezení !!!

pseudosapiens-sma.bandcamp.com/

bandzone.cz/pseudosapiens

facebook.com/pseudosapiens.metal/