Recenze: PERFORMED – Moronia /2021/ Slovak Metal Army

Mám rád překvapení. Pro mě doteď naprosto neznámá kapela a dokáže mě bez problémů posadit na část sedací. Priedvidzští PERFORMED tohle zvládli levou zadní. Dopředu jsem netušil, co mě čeká, ovšem „Moronia“ mé mlhavé představy překonává o jeden vesmír. Nemusíme běhat za velmistry žánru, abychom si užili řízného a energetického thrash metalu, lze spolehlivě (a za poslední roky se mi to stává hodně často) rovněž narazit na kapelu, která sice co do světového věhlasu sbírá drobečky, ovšem co se kvality produkce týče, snese velmi přísná meřítka. PERFORMED jsou právě touto kapelou – slávy kopec si neužívají, ovšem to, co „Moronia“ obsahuje, je to pravé thrash metalové obžerství. Žádná vysoká akrobacie, žádné modernistické tendence, „jen a pouze“ tradiční řemeslo, které si do sytosti vystačí s vyzkoušeným náčiním. Pro mnohé je to totální konzerva a přežitek z konce osmdesátých let, přinejlepším ze začátku následující dekády, než se to na chvíli všechno otočilo totálně naruby a chvíli trvalo, než se usadil zvířený prach a vše se zase hodilo do klidu. PERFORMED jsou však trendové onanie úplně šum a fuk, valí pod tlakem to, co jim přijde samozřejmé a přirozené a na jejich hudbě je to krásně slyšet. „Moronia“ má totiž neskutečný švih a šťávu, kytary se dravě zakusují do hloubi mozku a bez problému tam zanechávají svůj otisk, jejich nabroušený zvuk se nade vší pochybnost povedl na výbornou, a to samé lze říci o zvuku alba obecně. „Moronia“ zní více americky než evropsky, což je akorát tak pouze konstatování, jiný význam to nemá, než jako nastínění prvotní inspirace, dál si PERFORMED jedou ve vlastním jízdním pruhu bez toho, aby se za někoho pověsili a nechali se táhnout.

Po pár taktech úvodní „Good Mood Stealer“ není o čem přemýšlet – důvěrně známé prostředí a stejně tak třemi dekádami prověřené postupy, které mám jako pamětník zažrány hodně hluboko pod kůží.  Akorát, že to zní příjemně svěže a vůbec ne jako něco pouze pro nás staré psy jako sentimentální vzpomínka na pro nás zlaté časy. Tohle je ideálně seřízená silná kára, která při rozjezdu trhá alsfalt a není prostor a čas řešit, že to funguje podle starých forem. Funguje to totiž tak parádně, že není důvod pro tvorbu gerontologických studií, tenhle thrash ztrátou orientace v čase a prostoru rozhodně netrpí!!! Má tu adolescentní drzost a revoltu v sobě jako organickou součást, přičemž si jedním dechem tyká s výbornou instrumentální úrovní. Ani ten špičkový zvukový ohoz ani o kousíček neobrousil ostré hrany a spontánní energii, kterou je „Moronia“ plná po okraj. Sama instrumentální zručnost ještě album do úspěšného závěru nedotáhne, tím posledním dílkem, který do slepil dohromady, je nesporná nápaditost zastoupená rovnoměrně ve všech osmi kouscích. K závěru se kluci snad ještě více rozparádí a své nejsilnější momenty sází na stůl jak zkušený pokerový velmistr. „Moronia“ graduje směrem k závěru, i když první polovina alba stojí rozhodně za to. Závěr, přesněji poslední tři skladby, je neskutečná jízda, počínaje výrazově pestrou a zajímavou instrumentálkou „Uzzur“ – zde se nám PERFORMED více utrhli ze řetězu a stali se z nich na pár minut velmi hravé bytosti.

„Moronia“ je nepochybně velmi povedené album, a to se nebojím uvažovat v globálním rozměru. Má v maximální míře vše, co má skvělé metalové album mít a navíc něco, co se obtížně popisuje – řekněme silné svébytné kouzlo, něco, co lze těžko slovy uchopit, ale je to cítit z každé ze všech osmi skladeb. Je to prostě pecka!!!

facebook.com/performedmetal

performed.wbl.sk/

instagram.com/performed_band/