Recenze: PEORTH – Make The Reversal /2018/ Slovak Metal Army

„Make The Reversal“ není úplně žhavou novinkou, nicméně opomenout toto album nelze jen tak snadno jen proto, že je na světe rok a půl. Jeho obsah si říká o pozornost sám, takže pravím - „Hola hou, volejte sláva a tři dny se radujte, konečně na PEORTH vyšla řada!!!“.

Vrábelští PEORTH by jistě mohli být řazeni do death metalového chlívečku, ale z něj jim zajisté budou čouhat ručičky, nožičky, a i jejich vysmáté vizáže (viz foto). PEORTH jsou mantinely death metalového kluziště poměrně úzké. Jejich hudba se příliš neomezuje na žánrové konvence, stylové kotrmelce zvládají s metodickou přesností se zakončením ve dřepu, přičemž každý tělocvikář by z nich měl neskrývanou radost. PEORTH by se dali vzdáleně připodobnit k metalové avantgardě devadesátých let, a to jak zvládnutou technikou hry, tak i stylovou nejednoznačností a pestrostí projevu. Ne zrovna snadná uchopitelnost alba a jedním záběrem vstřícnost vůči posluchači, který album není nucen sáhodlouze vstřebávat a hledat si spletitou cestu, je věc ne úplně samozřejmá.

Že se bude jednat o poměrně neortodoxní kolekci, naznačuje již sama koncepce obalu alba. Intro „Chapter 0.0“ „kosmicky“ uvozuje první zásek „Blackout“. Thrashově nabroušený rozjezd se v mžiku přepne do ultrarychlé palby, aby se vše ustálilo ve středním tempu za skřehotání téměř blackově laděného vokálu. „Blackout“ je bohatě technicky strukturovaná skladba, vedle častých změn nálad a temp se dočkáme plynulých průchodů mezi stylovými vlivy, od death metalových nájezdů až po „voivodovský“ neortodoxní přístup – na začátek velmi zajímavé. „Farewell“ dává oproti předchůdci na odiv více melodiky a thrashových ostnů. Pojem melodický death metal, jemuž se v případě PEORTH vůbec nebráním, v jejich osobě získává poněkud jiný rozměr, než by se obecně dalo očekávat. Jejich záběr je mnohem širší a vydělává na tom každopádně posluchač. S „Personal Hell“ se více vytrácí technika ve prospěch melodiky, objevuje se čistý vokál spolu s hrubým. Skladba k mé značné radosti neklesá do přílišné šablonovitosti, rozvine se do komplexní skladby, kde je prostor pro vícero nálad a stylových zvratů, kterých „Personal Hell“ zažije hned několik. „Raging“ vrací techniku a hrubější výraz více do popředí, melodika zůstává při stejném dávkování. Výsledný koktejl se nejen netříští, ale všechny přísady dohromady zesilují náboj a naléhavost. „Raging“ přes svou výrazovou pestrost je semknutým celkem, jedoucí nekompromisně vpřed. Melancholický úvod „Summerfield Battlefield“ přechází v melodické death metalové hody, koncipované svěže a neotřele, tempa se nápaditě střídají a udržují dramatickou atmosféru. (In)Tolerance uhýbá zpět k melodiím, těch je najednou mnohem více, ke slovu opět přichází čisté vokální linky. Přehledná výstavba skladby má téměř hitové ambice, prolínání čistého, hrubého vokálu a growlingu dodává „(In)Tolerance další rozměr, obloukem se vyhýbající emoční placatosti. „Savior (Ode To Autumn)“ otáčí k hrubějším výrazovým prostředkům a propracovanějším postupům. Promakaný, techničtější a melodický death metal hraje prim, ovšem pořád je ze skladby cítit lehkost a uvolněnost. „Stolen Mind“ zahaluje téměř „Göteborgský“ odér, stačí se pozorněji zaposlouchat. Přitom ani na okamžik nemám pocit, že bych slyšel někoho ze Švédska, stále je tam pořádný kus vlastního přístupu, plynule navazující na vše, co se doposud odehrálo. Závěrečná a titulní „Make A Reversal“ (jen ten neurčitý člen se s názvem rozchází) pokračuje z valné části ve směru skladby předchozí, jen důraznějším a skočnějším způsobem. Melodičtější riffování posléze odvádí skladbu poněkud jiným směrem.

PEORTH, ač v základu melodická death metalová kapela, nehrají na první dobrou. „Make The Reversal“ je album, které v sobě ukrývá mnoho vrstev a vlivů, že se rozhodně vyplatí tato zákoutí prozkoumat, a na své kůži si zažít, jak album roste s počtem poslechů.

bandzone.cz/peorth

peorth-sma.bandcamp.com/

facebook.com/peorthsvk/