Recenze: PAČESS – Zoigl Zugabe /2020/ MetalGate

Řeknete si možná co ten Medyed zase blbne, recenzovat jedno album dvakrát po sobě, a to ještě ne zas tak za dlouho. Jenže – jednak je to vynikající záležitost, jednak původní vinylová edice obsahovala mluveným slovem shrnutý příběh, což CD „Zugabe“ verze neobsahuje, a jednak „Zugabe“ nakynulo o současné zpracování kusu „Černý Šat Oblékám“ k předchozí prdy „Trapista“, dále o opus „Chramosil“ (sládek od Fleků – k tématu „Zoigl“ se to přenáramně hodí – zagooglujte si a uvídíte) a nakonec se výčet skladeb rozšiřuje o živou verzi „Dějství Prvního“. „Zugabe“ proto stojí za samostatný článek, to mi ani mistr Big Boss nevymluví!!!

Za ten relativně krátký čas se mi „Zoigl“ dostal dostatečně hluboko pod kůži, tudíž mohu opustit zevrubné pitvání tří dějství, k tomuto účelu si můžete najíti příslušný článek. Jen se zastavím nad jednou věcí, která mě zarazila a jedním dechem i nadchla. „Zoigl“ v mých uších dozrál v pravý čas, ve který mi poštou dorazilo „Zugabe“. Ten příběh prožívám podstatně hlouběji, funguje daleko organičtějším způsobem, a z důvodu znalosti „Slova mluveného“ se snáze orientuji v samotném ději. A ten prožitek je bez přehánění opravdu naprosto jiný a o poznání hlubší. Lépe se soustředím na muzikantskou hravost, která je albu vlastní, a ta udržuje neustále napětí a očekávání, co přijde vzápětí. Je to prostě atmosféra, trvající celou stopáž, která má tu sílu, aby si posluchače s přehledem omotala kolem malíčku a tento (včetně mé osoby) poslušně panáčkuje a čeká na cukřík.

Jedinou skladbu, kterou hodlám blíže rozebrat na součástky, je novinka „Chramosil“. Příběh sice není úplně přímo svázán z klášterní recepturou, ani s komunálním vařením piva, nicméně téma vrcholového pivovarnictví drží skálopevně nastolenou lajnu. Jedná se totiž o skladbu velebící dlouholetého sládka od Fleků, pana Ivana Chramosila, nositele starého umění a strážce „Flekovské“ receptury (více v připojeném videu pod článkem). Skladbu krásně rámují procítěné melodické kytary, aniž by ani na vteřinu ztratila na intenzitě. Atmosféra je silná jako plnokrevný Absint, i když je to celé o pivu, které má voltáž o několik řádů nižší. Kdo čekal původní „Zoigl“ a k tomu nějakou tu vatu, ať zaleze do sklepa a uzavře se do dobrovolného domácího vězení ve společnosti několika bas globálního samoseru bez přístupu na WC…haha, a dobře Vám!!! „Černý Šat Oblékám“ dostal nátisk současné sestavy a velmi to skladbě sluší, jakoby se narodila pro toto album, i když je spojena s předchozím dějstvím příběhu, který na „Zoiglu“ pokračuje dalšími událostmi.

„Zugabe“ sice není o mnoho jinačí oproti původní vinylové podobě, ale dostatečně svébytné na to, abychom o něm psali a na něj upozornili. Je totiž dostatečně svébytné na to, aby Medyed beze slova sedl a vypotil o něm bez keců další formát A 4. „Zoigl“ v krátkém čase dostal jinou podobu, pro kterou se jednoznačně vyplatí vlastnit vinyl i CD současně. Rozdíl není pouze ve formátu, ale rozhodně i v obsahu. A na to se můžete sakra spolehnout!!!

bandzone.cz/pacess

facebook.com/pacess