Recenze: ORIGIN OF INFINITY – The Last Day On Earth /2020/ Slovak Metal Army

ORIGIN OF INFINITY, toť mladá kapela z Děčína. Na světský věhlas nehledě, jejich debutové album zní až překvapivě vyzrále a působí dospělým dojmem, prakticky prosté dětských chorob. Ačkoliv na metalovou modernu nahlížím mnohdy až příliš kritickým okem (uchem), ORIGIN OF INFINITY to, a vše tomu nasvědčuje, chytli za ten lepší konec a hned na začátku se nezacyklili v nekonečné smyčce současných stylových vzorců, které v globálním měřítku a s takovou chutí citují jejich vrstevníci. Na „Last Day On Earth“ s těmito berličkami prakticky nesetkáme, což je první potěšující zjištění – jinak vyjádřeno – ORIGIN OF INFINITY si to nesviští po pohodlné hlavní silnici nejmenšího odporu a maximálního pohodlí, ale popadli krompáče a lopaty, nasedli do buldozerů a jali se budovat vlastní komunikaci, aby se nemuseli mačkat v zácpě na hlavní.

Je to metalcore a není to metalcore… ani deathcore, a death metal už vůbec ne. Zdrojů inspirace, které důkladně protřepány a zamíchány, tvoří základní lektvar ORIGIN OF INFINITY. Jakoby MESHUGGAH zapomněli integrály a matice a začali hrát výrazně čitelnější muziku, z opačného směru se toho začal míchat deathcore stylu ALL SHALL PERISH a dalších obdobných smeček. Nejsem žádný kovaný expert na modernu, ovšem ORIGIN OF INFINITY mě svým nekřečovitým přístupem zbavili téměř všech předem připravených protiargumentů. Co vůbec jako první na posluchače doslova udeří, je výborný zvuk. Je hutný a masivní, prostě žádný akademický čajíček (stačí říci heslo „Hellsound“ a není co řešit), struktura skladeb mě vyloženě baví, s citem vybalancované valivé a svižnější pasáže, délka skladeb je spíše taková punková do tří minut – prostor pro hluchá místa je naprosto minimální. Na druhou stranu, mnohdy by neškodilo nosný motiv více rozvést a propracovat, aby skladby více roztáhly perutě, ale to je můj subjektivní pocit a možná to sami ORIGIN OF INFINITY právě takhle chtějí – žádnou doplňkovou omáčku a přímou cestou k jádru věci. Odezní krátké intro „Origin“ a dochází na útok v plné zbroji. „Time Traveller“ začíná svižně melodickým riffem s příjemným odkazem na jisté město ve Švédsku, pomalejší pasáže zabrousí do drsnějších death corových vod, zvuk kytar jde hlouběji. Závěr je naopak vzdušnější a náladovější, to vše za tři minuty a o sklonu k zívání nemůže být vůbec řeči. “City Haunted By Violence“ se do death corových mokřadů noří hned od začátku. Žádné hoňky, skladby se pomalu sune kupředu, ovšem se značnou silou. Zvuk zhoustl, skladba díky němu dostává velmi solidní zátah. „Prologue To Infinity“ jako předěl přechází v „Hungry For Defence“ – další death corovou šlehu, která ale už není tak sevřená do sebe, působí lehčeji a o pikomilimetr přívětivěji. Zahuštěné pasáže se bratrsky dělí o prostor s těmi metalovějšími a nevypadá to vůbec marně, pravidelně se objevující death metalové „bzučení“ skladbu vítaným způsobem oživuje. “Black Mirrors“ padá po hlavě po pomalého death corového mlýnku na maso, vypjatá melodika dodává „Black Mirrors“ jinačí rozměr a činí skladbu čitelnější a v rámci žánru stravitelnější při zachování všeho důrazu a brutality. „Leaving Earth“ ukazuje náladovější tvář ORIGIN OF INFINITY, při té vší hutnosti a důrazu – ta vypukne v druhé půli naplno -  začínám mít pocit, jak hrací čas „The Last Day On Earth“ postupuje ke konci, kapela přidává na důrazu. „Fragment Of Colossus“ se vleče jako raněný mamut, na dynamice skladbě přidávají svižné riffy. Ten kontrast znamená ve výsledku slušný odpich a groove, což lze konstatovat v kontextu komplet celého alba, tyhle pasáže kapele vysloveně sedí a dokáže je podat s přirozeností a lehkostí, žádná šablonovitá křeč. „From Ashes To Glory“ – chtělo by se říci, že to to nejlepší nás čeká na konci. ORIGIN OF INFINITY zde spojili už profláklé groove elementy s rychlou sypačkou v závěru. Škoda jen, že těch rychlovek nenajdeme na albu víc, „The Last Day On Earth“ by rozhodně bylo zabijáčtějším albem. Vezmu-li v potaz, že jádro sestavy tvoří dva lidi plus hostující vokalista, že „The Last Day On Earth“ je regulérním debutem ORIGIN OF INFINITY a řadě neposlední i mládí kapely, kecám si na zadel za nepřetržitého tleskání a s výrazem extatického psychotika.

originofinfinity.bandcamp.com

facebook.com/originofinfinity/