Recenze: Mylions - I.Mylion (2018)

Recenze: Mylions - I.Mylion (2018)

Jednou rocker! Navždy rocker!

Recenze / skupina Mylions / CD I.Mylion / rok vydání: 2018

28. listopadu 2018 vyšlo debutové album skupiny Mylions s názvem I.Mylion. Tento hudební nosič obsahuje mimo jedné „přestavěné“, dvanáct autorských písní, které pochází z dílny dnes již legendárního kytaristy Mirka Horňáka. Představovat tohoto muže sice menšího vzrůstu, ale majitele velkého srdce není třeba… stačí napsat... TITANIC a KERN. Posledních deset let působí v akustickém seskupení Jaroslava Alberta Kronka ALBAND.

Doutnající uhlíky v srdci rockera, byly rozdmýchány v projektu Souboj Rebelů, kde vystoupil ve formaci THE PAST (minulost) složené z muzikantů, kteří prošli skupinou KERN. Jakmile „staří :-)“ pardálové ochutnali sílu energie plných sálů, kterými zněly profláknuté pecky, hlodající červík na sebe nenechal dlouho čekat, a tak začala diskuze zda pokračovat na této rockové úrovni do budoucna nebo?…..NE! Jasná odpověď na sebe nenechala dlouho čekat, protože dělat revival sami sobě chlapi nechtěli.

S rozhodnutím se ovšem nechtěl smířit Mirek, který disponoval nejen chutí vrátit se na pódia s elektrickou kytarou, ale i slušnou zásobou hudebních nápadů v pomyslném šuplíku. Během jednoho roku se mu podařilo složit band, se kterým odehrál několik koncertů s velmi pozitivními reakcemi publika.

Kvalitní muzika si zaslouží kvalitní texty, a proto Mirek vsadil na osvědčené textaře Slávka Frice a Libora Machatu, doplněné o Martina Malíka a Vlastíka Malého.

Po založení kolečka s názvem I.Mylion do mechaniky přehrávače, znalý posluchač okamžitě pozná hudební rukopis autora. První kousek „Devět životů“ z pera Martina Malíka vám ukáže hardrockový směr, kterým se bude tato „deska“ ubírat. Razantní zrychlení přichází v kousku „Život jak volný pád“ a je výsledkem spolupráce s Liborem Machatou. Co tomuto kousku dává koule je famózní zpěv Miloše „Cukero“ Hořínka, který svým hlasem dovedl tento projekt k dokonalosti.

„Setkání kdesi“ - Nářez, který to na vás vysype hned od samého začátku! Slova do hudebního podkladu sedí jak prdel na hrnci a já si dovolím napsat, že se dle mého názoru jedná o jeden z nejlepších textů na tomto CD. S kým se autor Vlasta Malý setkal a kde je otázkou, která zůstává ne(zodpovězena)….

„Den poté“ - Jak s oblibou říká zpěvák Miloš „Cukero“ Hořínek ploužák, slaďák, pomaláč, zvolní  nasazené tempo a dá ochutnat trochu romantiky okořeněnou nostalgií uplynulého času, ve kterém se najde snad každý z nás…. Mirek může být rád, že mu tento kousek zůstal a nenechal jej Albandu, anebo Lorettě, protože si ho totiž živě dovedu představit v interpretaci jak Darji Hrubé, tak Jaroslava Alberta Kronka.

Že je Slávek Fric výborný textař, tak o tom žádná! Předchozí Den poté a následující „Óbr svět“ je toho ukázkou. Úvodní romantický začátek s klavírem Honzy Vrchoty je doplněn o …...hledám to správné slovo pro techniku hry na šestistrunnou baskytaru…. Kdo toto neviděl na vlastní oči, neuvěří… Tady bych ocenil výběr kapelníka, který přizval ke spolupráci Vlastu Malého, jehož práce s nástrojem dává hudbě úplně jiný rozměr. Rozhodně se nedočkáte něčeho, čemu se říká „šudlat linku“. Slovo trsátko považuje VM za sprosté slovo. Ve své produkci využívá devět prstů a nebýt toho, že se palcem „pouze“ opírá o zadní stranu krku, hrál by snad i tím desátým :-).
„Zpěv Suzannah“ - Nemůžu si pomoct, ale propracované texty Vlasty Malého, který zde při hraní využívá všechny prsty a dokonce i dlaň, v kombinaci s hudbou Mirka Horňáka fungují dokonale.

„Na dně“ - Tak tady se vyjádřil Libor Machata! Dovolil bych si napsat, že se jedná o nejemotivnější kus celého CD! Naženete-li do hlavy tento flák potmě….zavřete oči a zaposloucháte se do obsahu...kdy syrová kytara doplňuje emotivní zpěv...přichází náznak klaustrofobie. Při psaní textu musel být Libor Machata zřejmě ovlivněn některým z filmů o posádkách válečných ponorek druhé světové války.

„Padám“ ….není myšleno vertikálně od shora dolů, ale odněkud někam. Zde je čitelná spolupráce Libora s Mirkem, která může evokovat vzpomínky na album Ztráty a nářezy.

V songu „Dáma a král“ se Slávek Fric trefil do černého…..tedy spíše do Horňáka. Poslední píseň z vlastní tvorby dává zapomenout na (jak sami členové formace Mylions říkají) „negativní texty“ a dává prostor pro trochu zamyšlení. O střídání rytmů se stará nejmladší muzikant uskupení Michal Biskup, z jehož projevu není patrné, že se jedná o „mladého ptáka“, neboť je žákem výše zmíněného kolegy z rytmické sekce Vlasty Malého.

Jedenáctou a poslední nahrávkou je cover coveru „Lásko voníš deštěm“, na koncertech uváděná pod interním názvem „Maruška“.  A jakožto i svíčková je nejlepší třetí den, tak i třetí zpracování písni evidentně prospělo. Bohužel se nepodařilo přesvědčit autora českého textu Jaromíra Nohavicu, aby povolil drobnou úpravu slov tak, aby nemusel zpěvák Miloš „Cukero“ Hořínek zpívat ženský part. Toto je jediná, ale odpustitelná chybička.

Závěrem hodnotím album I.Mylion jako slušný hardrockový nářez, který na naší hudební scéně nebude mít mnoho konkurence. Skladby nesplývají v jeden celek a při poslechu v různých situacích či emotivních rozpoloženích si posluchače chytí jiná písnička. Je škoda, že se tato muzika zatím nehraje v radiích, neboť doba bohužel přeje komerčnímu materiálu, tlačenému finančním bakšišem. Tento rok budou v kapelách probíhat rošády na postech hudebníků, o kterých se budete průběžně dozvídat. Já skupině Mylions přeji, aby si i v budoucnu držela současnou stabilní sestavu a pokud možno příjemnou cestu k 2. Mylionu. A aby pánové neusnuli na vavřínech, použiji zvolání „Vstávej Lazare!“, čímž prozrazuji název kousku, který na druhém kolečku určitě chybět nebude.

Michal Havlát