Recenze: MARBLE - S.A.V.E. /2021/ Sliptrick Records

Italská parta MARBLE je bezesporu zajímavým uskupením. Tváří se jako melodická power metalová kapela, kterých je v globálním měřítku jako much, ovšem MARBLE se všeobecně vnímanému power vzorci vymykají. První, co i neškoleného posluchače praští přes čenich, je hutný zvuk, za který by se nemusela stydět ani leckterá metalcorová případně melodická banda, která se zhlédla k okolí Göteborgu v druhé půli devadesátých let. Výrazná melodika a sametový dívčí vokál svádí k letmému přirovnání k bandám jako EPICE, vzdáleně možná až k NIGHTWISH, ale to jsme opravdu hodně daleko. Stylová nejednoznačnost je pro MARBLE jasným trumfem, a to především způsobem, jak vyváženě a autenticky se všechny prvky na tomhle albu povedlo skloubit dohromady.

„S.A.V.E.“ se elegantně přehupuje každou skladbu mezi jednotlivými styly, bez zakopnutí a s příjemnou noblesou, potěšující je absence jedné striktní šablony. I když album drží pevně pohromadě a může působit jednotvárně, je to jen počáteční zdání – mnohovrstevnatost skladeb co do riffů, nálady a navzájem se proplétajících melodických linek k tomuto pocitu svádí. „S.A.V.E.“ je jedním z těch alb, která se otevírají pozvolna a stejně tak pozvolně dávkují svůj účinek. Každopádně nelze očekávat maximální efekt na první dobrou, při prvním blízkém setkání jsem trpěl pocitem jedné dlouhé skladby jedoucí podle jednoho, dvou vzorců s navoněnou produkcí, kde toho už dál očekávat nelze. A jelikož mě tahle situace v mnoha případech vyškolila s ne zrovna malým výsledkem do investici špetky té trpělivost, počkal jsem si na vývoj událostí, zdali se „něco“ ze „S.A.V.E.“ vyloupne nebo zůstane pouze  u slušně profesionálně uchopeného alba nebo dojde na vyšší soutěž.

To „něco“, jak si zvládnete jistě domyslet sami, se posléze dostavilo a nemusel jsem ani dlouho čekat. „S.A.V.E.“ je na poměry žánru, respektive žánrů, které obsahuje, dosti originálním albem, které představuje MARBLE jako kapelu s jasnou svébytnou tváří. Spojení moderních postupů z tvrdšího konce s elegantní noblesou, jakkoli může toto spojení mnohde skřípat, nemá zásadních slabin a poskytuje MARBLE velmi široké výrazové pole, kde je dostatek prostoru k důraznému přitlačení a vzápětí popustit trochu místa vzdušné romantice a baladickým momentům. Užití hrubého vokálu jako zesilujícího prvku nezní rušivě, objevuje se pouze v pasážích, do kterých ideálně zapadá a nezní v žádném případě uměle a „naroubovaně“. Všechno to mnou vychválené by pořád zůstávalo na půli cesty jako sice skoro až dokonale technicky zpracovaný, výborně zahraný, ale přesto typizovaný prefabrikát vyrobený ze standardních dílů. To, co z jinak z citlivě strukturovaných a výborně zahraných skladeb dělá dohromady výborné album, je emoční náplň všech skladeb bez rozdílu, zda se zrovna tetelí v baladických sférách nebo to si mydlí na ostřejším orbitu, svádějící oboustranně prospěšnou bitvu tradičních elementů s metalovou modernou. V mnoha pasážích mi „S.A.V.E.“ působí solidní mrazení, a to musím podotknout, že jsem zpravidla v soudech dost opatrný, zvlášť u melodických power kapel. MARBLE se ale dosti vymykají obecným šablonám (když už se vracím k úvodnímu odstavci), i když je ve své podstatě nahusto využívají také, ovšem napříč styly a velmi zručným způsobem. Silné emoční vlny pak albu dávají finální neokázalý a tím více uvěřitelný lesk.

Jakže se jmenujete??? MARBLE??? Tak Vás si budu pamatovat...

marbleheavymetal.com/

facebook.com/marbleheavymetal/