Recenze: KRMELEC - Hell´s Leaving Your House /2022/ Pařát Magazine & Productions

„Kovidový“ megahit „Respirátor“ za to může, že jsem se odhodlal posoudit neposouditelné a zhodnotit nezhodnotitelné. KRMELEC je totiž, jak řada z vás jistě ví, je umělecké těleso mimo veškeré bodové stupnice a jednotkové soustavy. „Tak trochu jiná honitba“ mé pozornosti unikla, tudíž tento můj pokus vyzkouším na čerstvém opusu „Hell´s Leaving Your House“. Ne každý nimrod ujíždí na myslivecké dechovce, a proto KRMELEC s citem a vkusem sobě vlastním vyplňují vzniklé kulturní vakuum a nabízí to, po čem stále voláme - kvalitu, onu kvalitu, za kterou se bije náš kulturní odbor ONV.

Tohle nebude klasická recenze. KRMELEC není běžná kapela a nevztahují se na ně běžně užívaná měřítka. Kupodivu a překvapivě, humor a nadsázka ve verzi KRMELEC nevyznívá vůbec trapně, byť tenhle styl humoru nepoberou všichni. Dekadentní mix metalu a ujeté dechovky v nimrodském duchu a texty (a to doslova) ze života (zkuste témata hodit do Googlu a uvidíte sami), to je prostě „býkárna“ nehorázná. Býkárna nejsou zdaleka jen covery, i když ty dostaly podobu místy až trhající bránici, přičemž se nedostávají na tenký led srandy za každou cenu. Již zmíněný „Respirátor“ nemá slabin, však jsem čekal, jestli se na desce objeví nebo zůstane jen u samostatného „c19“ songu. „Traktor s vlekem“ nebude rovněž problém identifikovat po několika taktech, třeskutě zpracovaná „Jáma pekel“ nudit nebude, podobně jako „Padlý rýč“ - netřeba asi napovídat, koho si KRMELEC vzal do parády. Zvrhlý mejdan na pasece při měsíčku pokračuje (bez ohledu na pořadí skladeb) „Žeravými papričkami u sudu“. Ještě že jsem byl čůrat před tím, než na ně došlo, jen jsem kapánek zvědav, co na tohle zpracování říká Maťo Ďurinda, no je to velmi zajímavé…a konec tomu ještě není, sbírku předělávek uzavírá „Zkurvysyn“, inspirativní, epochální, pokroková a pro uši socialistického člověka ztvárněná skladba hudebníku z kapitalistické ciziny zvané „Hoši u obchodu se zvířátky“. Původní text o hříchu je nahrazen novým, z dílny našich známých a naším pracujícím lidem milovaných autorů. Hudebníci nezapomínají ani na naše nejmladší - v závěru desky přináší našimi dětmi oblíbenou písničku z oblíbeného večerníčku. Tento sympatický krok si jistě zajistí oblibu skupiny mezi naší mládeží a je dobrým tipem na kulturní náplň pionýrských schůzek.

Abychom nezůstávali jenom u skladeb převzatých, KRMELEC jsou kromě příkladné činnosti v organizaci národní fronty též dobrými skladateli skladeb vlastních, nastavujících nemilosrdné zrtcadlo západní měšťácké společnosti. Zejména stále zjevnější palčivé problémy hospodářství zemí západního bloku ukazují KRMELEC v plné nahotě a není vůbec nic platno, že imperialistická propaganda se může doslova přetrhnout nás utvrzovat v opaku. Například „Honila hluchého psa“ a „Ostuda jak Brno“ hází tento bumerang na opačnou stranu hřiště a dává jasně najevo, že zde válečným štváčům pšenka nepokvete.  Vkusné a umělecky kvalitní zpracování desky je zárukou kvalitní práce celého kolektivu našich mladých umělců a jasným dokladem, jakou dlouhou cestu od vítězství pracujícího lidu organizace národní fronty jako celek a především myslivecké organizace v našich obcích mezitím urazily. To, milí mladí přátelé, kterým je tato deska určena především, znamená mimo jiné jedno - jsme zase o krok před nimi!!!

Medyed v.r.

Krasomil Jebavý, př. okr.kult.kom.

Rolf Pevný, ref. pro dětské besídky