Recenze: KRISIUN - Mortem Solis /2022/ Century Media Records

Zasloužený status legendy, ikona brutálního death metalu. Brazilští sekerníci KRISIUN byli dloouhou dobu stranou mé pozornosti a to není vůbec správně. Vlastně už ani netuším, co mi na předchozích deskách KRISIUN vadilo, že jsem od nich nedostal tak silný direkt, jako od „Mortem Solis“. Možná měly jen tu v uvozovkách smůlu, že mě nezastihly v tom nejpříhodnějším rozpoložení a dost možná uprostřed tzv. melodického období. Poslední dobou se obě mé schizofrenní tváře jaksi „vcucly“ do sebe a nyní se zvládám přepínat průběžně, což býval poměrně problém a naladit se na brutální album, vezouce se na melodické vlně, bylo téměř vyloučeno.

Death metalový masakr prémiové kvality kapela předvádí úctyhodnou řádku let a byl již nejvyšší čas, abych o nich něco konečně sepsal. „Mortem Solis“ je ideální příležitostí, jelikož se opět jedná o řemeslně dokonalé a zabijácké album. Od prvních tónů úvodní „Sworn Enemies“ nemusím nic zásadního řešit a jsem sražen na zem, smýkán a vláčen, prostě dostáván pořádnou nakládačku co se do mě vejde. „Mortem Solis“ vedle skutečnosti, že to je ukrutná a zběsilá řež, která vše živé přemění v masokostní moučku, je technicky a instrumentálně vytříbené album. Instrumentální výkony však neválcují obsah a surovou podstatu skladeb, jen a pouze plní skvělou službu v jejich prospěch. Variabilní kytary využívají vícero postupů, vedle brutálního riffování dostává dost prostoru osobitá melodika a technické finesy. „Mortem Solis“ si tudíž může s chutí užít tradicionalista stejně jako progresivec akamemik. Spojení obou přístupů se KRISIUN daří bez přehání mistrovsky, k přemetům z brutality k technice dochází nejen skladbu od skladby, ale i ve skladbách samotných natolik spontánně a pochopitelně, že nikde nic neskřípe a nebudí dojem nesourodosti. I když jde o ukrutný a intenzivní nářez, nelze tvrdit, že se řítí kupředu živelně a bez myšlenky. „Mortem Solis“ prakticky neobsahuje dvě skladby, které by si byly výrazně podobné. Celou stopáž mě album udržuje v napjatém očekávání, co se na mě vyvalí, aby mě opět vyválelo v prachu, do kterého mě srazilo v úvodu. Vedle téměř nepřetržitého náporu neurvalé energie a chorobné atmosféry nelze neslyšet svěží nápady a odzbrojující zápal KRISIUN, útočící z každé skladby. Skladatelská invence kapely tak dostává nehoráznou sílu, jako sofistikovaná zbraň s vysoce přesným mířením, která jaksi nemá potřebu zabíjet plošně a neomylně najde konkrétní cíl, neplýtvaje municí.

Do konce roku ještě zbývá pár měsíců, nicméně letošní brutální sklizeň dostává jasné obrysy. „Mortem Solis“ bude zcela nepochybně jedním z nepovedenějších death metalových alb roku 2022, to prohlašuji s veškerou odpovědností. „Mortem Solis“ účinkuje okamžitě, proto jsem čekal, co se s albem stane po tom, co se mi usadí v uších a sedne zvířený prach. Mám s okamžitou euforií zkušenosti ne zrovna pozitivní, kdy rychlý nástup často znamená stejně rychlé splasknutí bubliny. KRISIUN nejsou tento případ, „Mortem Solis“ s počtem poslechů zvládá růst a nabývat na síle, prostě parádní album!!!

krisiun.com.br/

facebook.com/krisiun.official

Spotify - Krisiun