Recenze: INNERSPHERE – In The Shadow Of The Sun /2024/ Smile Music Records

Maje v paměti pocity neskrývaného nadšení z předchozí desky „Omfalos“, nečekal jsem od následovníka nic malého a už vůbec ne přízemního. Ačkoliv nedošlo ke skoku v sedmimílových botách do nových sfér ani ke stylovému saltu mortale, kvalitativní posun a celková vyzrálost je na „In the Shadow Of The Sun“ jasně patrná.

Album je zahalené do tajemné až mystické atmosféry, připomínající mi švédské machry OPETH v kombinaci s neméně unikátními MOONSPELL. Tím však jakákoliv podobnost končí. INNERSPHERE přistupují v melodickému death metalu velmi svébytným způsobem, který byl velmi dobře slyšet už na „Omfalos“. Progrese, pochmurné melodie, osobitý neklid, a především velmi silné nápady dohromady vytváří komplexní celek s mnoha odstíny nálad, který sice vyžaduje patřičné soustředění a více poslechů, ale na druhou si skladby ponechávají značný díl posluchačské přívětivosti.

Dva průzkumní chrousti, jak říkám singlům, naznačovaly, že album nebude nic, co se bude krčit v šedi průměru. „Petrichor“ a „Redemption“ jako vnadidla fungují výtečně a nepřipravenému posluchači poměrně přesně ilustrují, co ho čeká. Nám, co už vidíme za kopeček, zůstává jen jedna zásadní otázka – jak vypadá zbytek a jak dalece stíhá sekundovat dvojici singlů. Je naprosto jedno, na kterou ze skladeb ukážete prstem, repre singlem může být každá z nich. „In the Shadow Of The Sun“ je natolik kvalitativně vyvážená deska, že na oddechovku není čas, navzdory skutečnosti, že album není řádná drtivá sypačka. Intenzita atmosféry však natolik masíruje moje receptory a říká si rázně o pozornost, že na mě působí jako výpravný psychologický film ve 3D. Ač to není zpočátku tak patrné, každý ze skladeb má odlišnou náladu a noří se do temných odstínů do různé hloubky a sytosti barev.

Absence rychlejších skladeb může působit lehce unavujícím dojmem a vzbuzovat pocit, že album jede v jedné stopě a v závěru ztratí páru. Nemyslím si… „In the Shadow Of The Sun“ je totiž nádherná poslechovka, která toho posluchači nabízí dost a dost napříč kompletního hracího času. Ten pocit, že druhé půli desky už trochu schází napětí a moment překvapení, jsem měl během úvodního seznamování se s albem, kdy jsem ho ještě neměl tak zažité. „In the Shadow Of The Sun“ je ovšem mnohem bohatší na nápady a skrytá překvapení, než se zpočátku zdá. Album postupně roste a odhaluje celou řadu milých drobností, které dohromady skládají poutavý, na množství nálad bohatý celek.

inner-sphere.com/

facebook.com/innerspheremetal/

instagram.com/innerspheremetal/