Recenze: INHUMAN CONDITION - Fearsick /2022/ Listenable Insanity Records

Druhé album INHUMAN CONDITION je dalším vyjádřením staré dobré death metalové klasiky, předchozí album „Rat God“ přineslo old school death metal prémiové kvality a úroveň rozhodně neklesá ani v případě „Fearsick“. Typický autorský rukopis Terryho Butlera obsahuje autenticitu „otce zakladatele“, styl a jedinečná atmosféra, pro kterou se ke starému death metalu neustále vracím jsou na „Fearsick“ zachyceny ve formě tesatelné do kamene jako vzorový učební materiál pro ty, které na sklonku osmdesátek a na začátku deváté dekády je ještě ani netahali kačera po návsi, natož aby čichli ke smrtí nasáklém metalu.

Mám rád tyhle desky, pro tu zatuchlou atmosférou, pro nezpochybnitelnou upřímnost a absenci jakékoliv umělotiny. To, že mě vrací do té skvělé doby, kdy jsem jako středoškolák objevoval extrémní odnože metalu, je už jen taková laskomina navíc. „Fearsick“ je sice deska pro pamětníky, ale je natolik dobře složená, skvěle zahraná a pekelně ostrá, že má nemalý potenciál se zakousnout do podstatně mladších generací posluchačů než jsem já.  Parádní zvuk vedle vzorné čistoty obsahuje koňskou dávku prašivosti a choroboplodných zárodků, taková typická Florida, mám-li studiové ošetření alba vyjádřit jedním slovem. Výrazné stopy syrového thrash metalu, řezavé riffy a kvílivá sóla přesně podle mého gusta výtečně vykreslují ponuré odstíny plné hrůzy a děsu. Ono vlastně úplně stačí kouknout na stylový obal a je nad slunce jasné, o čem to je. Malované obaly měly vždy to pravé kouzlo a nádech řádně brutálního hororu, obálka „Fearsick“ navíc skvěle vystihuje atmosféru obsahu, přesně v duchu stylu - při pohledu na obal to automaticky naskakuje (DEATH, OBITUARY, BENEDICTION, švédskou školu nevyjímaje, každou pořádnou death metalovou desku musel krášlit skvělý obal).

Pranic nezáleží na faktu, že „Fearsick“ manévruje na velice úzkém hřišti. Činí tak totiž s mistrnou obratností a s vytříbeným citem pro atmosféru jako absolutní středobod všeho, co se na albu děje. Zahuštěná atmosféra zcela vyplňuje přehlednou strukturu skladeb a dodává jejich energii onen poslední zbývající jedovatý ocásek. Je to všechno jaksi…jak bych to řekl…PŮVODNÍ, a to původní v nejlepším slova smyslu. Autenticita má v případě „Fearsick“ sílu epidemie moru, a to předchozí „Rat God“ rozhodně není žádné bezduché šimrání umrlce na palci. „Fearsick“ má však o ždibík navrch v chorobnosti a celkové účinnosti.

Žádná laciná exhibice, žádné samoúčelné machrování a ukazování svalů, tohle je „jen a pouze“ ryzí old school, který si sám sobě ani okolí nemusí dokazovat vůbec nic. Tradiční death metal má definitivně další jméno - INHUMAN CONDITION!!!

facebook.com/Inhumanconditionband/

inhumancondition.bandcamp.com/