Recenze: HELENA ALEKSANDRE´S – Angels Don´t Sleep /2020/ Sliptrick Records

Holčičí kapely, myslím ty rockové, měly vždy specifické kouzlo, ani myslím nemusím uvádět výčet příkladů. Dívčí trio nazvané po kapelnici a autorce skladeb není výjimkou. „Angels Don´t Sleep“, debutové album je docela originální kousek, poměrně se značnou jistotou balancující na trojmezí metalu, rocku a folku. Pestrá a volná forma není pro začátek vůbec od věci, pendlování od angličtiny k ruštině a nazpět jakbysmet. Dle fotografie soudím, že dle jejich mládí a úrovně debutu to holky můžou posunout na velice zajímavou úroveň.

Podle vzezření grafiky obalu jsem valně neodhadl, co mě s poslechem „Angels Don´t Sleep“ čeká, a jsem příjemně zaskočen. Pokus o fantasy power metal ve verzi x-tého odvaru draka s dýní se naštěstí nekoná, děvčata si pravidelně od metalu odskakují na folk rockový palouček, o který se přetahují s Rusalkami a Hejkal jim tluče bubny :D. Má to sem tam hodně v dobrém smyslu trochu zvláštní výstavbu skladeb a ne zrovna běžný rytmus, jako bych v tom slyšel inspiraci JETHRO TULL. Album má specifickou atmosféru, blízko k odlehčenému doom / rocku a rovným dílem k folkovým směrům. Nejsem zrovna milovník folkových tendencí a tento styl jsem téměř nikdy cíleně nevyhledával, děvčata však svůj výraz pojala natolik zajímavě, že mě tento přesah vůbec za uši netahá, „Tell Me For What“ naopak považuji za velmi působivou a po všech stránkách velmi dobře udělanou skladbu, a na albu není vůbec osamocena. Hned následující „Point Of Collision“ v nastoleném směru zdatně pokračuje, nebojí se propracovanějšího přístupu a musím přiznat barvu, čekal jsem daleko lehčí a posluchačským masám otevřenější pojetí. HELENA ALEKSANDRE´S se ale vydaly úplně jiným směrem, album je ve větší míře o muzice, než o okamžité líbivosti. Všech osm skladeb obsahuje dostatečně objemnou dávku emocí, tvoří zajímavě pestrou kolekci, nenuceně propojující rock a metal s folkem, přičemž poměr přísad se neustále mění při zachování příjemného napětí z očekávání, co přijde vzápětí.

HELENA ALEKSANDRE´S ukuly velmi zajímavý debut. Neohlížejí se příliš přes rameno na to, jak to dělají jiní, šlapou si vlastní cestičku a musím konstatovat, že se jim to daří. „Angels Don´t Sleep“ zpočátku může působit trochu nejistě a neohrabaně, ale jen do momentu, než posluchač vstřebá osobitou výstavbu skladeb, pak se mínus mění na plus. Šíře stylové inspirace jim nesvazuje ruce, aby se do budoucna začali točit v bludném kruhu, vykrádaje samy sebe. Na to, že se jedná o debutové album, je na tom „Angels Don´t Sleep“ instrumentálně velmi dobře, má velmi přitažlivou a poměrně originální strukturu skladeb, kdy na výbornou společně fungují křehčí akustické pasáže s těmi důraznějšími. S citem zabaleno do hladivě melancholické atmosféry tvoří „Angels Don´t Sleep“ soudržný celek bez výrazných přešlapů a klopýtnutí, v blízké budoucnosti se mohou dít věci…věci sice možná ne úplně neslýchané a převratné, ale rozhodně obyčejně neobyčejné mimo hlavní velkovýkrm, kde už je stejně hlava na hlavě, tak proč se tam cpát?

facebook.com/HelenaAleksandres/

instagram.com/helena_aleksandres/