Recenze: HEIDEVOLK – Wederkeer /2023/ Napalm Records

Pozvedněte meče, rozviňte prapory, další lítá řež začíná. Že bych byl vášnivým milovníkem folk / metalových směrů, to se říci nedá. Zato válečně hrdinské nálady v metalu vyloženě vyhledávám, za což může moje vášeň pro historii včetně té válečné.  V tomto ohledu jsou pro mě HEIDEVOLK vpravdě ideální kapelou, která kombinuje velmi osobitým stylem klasické heavy metalové postupy s vikingskými, respektive pohanskými tendencemi. Angličtina se ve skladbách HEIDEVOLK vyskytuje asi tak často jako ľahký guľomet v rukách súdruha Žižky, což jednoznačně vítám. Rodná vlámština k HEIDEVOLK skvěle pasuje a upřímně mi k nim ta angličtina (byť na ni došlo v engliš verzích některých skladeb) moc nejde.

HEIDEVOLK s dalším albem vyloženě nespěchali, což mělo jednoznačné vyústění – více, než důstojného následovníka předchozí desky „Vuur Van Verzet“. Čím déle „Wederkeer“ poslouchám, tím naléhavěji se hlásí o slovo pocit, že HEIDEVOLK rozhodně nejsou vyčerpanou kapelou a můžeme se od nich ještě dočkat nemalého objemu výborné muziky. Navzdory jasným pravidlům hry, která se u HEIDEVOLK výrazně nemění, zní „Wederkeer“ mocně a svěže. Skladby vedle tradiční přehlednosti a chytlavosti nezapomínají na detailní propracovanost a působivou atmosféru, svádějící pustit fantazii ze řetězu více, než bývá obyčejně zvykem a představit si období na konci starověku, kdy to měl Řím těžce nahnuté a Evropa se zmítala ve zmatcích a krvavých konfliktech. Album má tu správnou sílu vás vtáhnout doprostřed příběhu a držet v napětí do posledního tónu. Tedy ne, že by se to HEIDEVOLK nedařilo i na předchozích deskách, nicméně mám v závislosti na rostoucím počtu rotací „Wederkeer“ v mých uších ve mně postupně sílící pocit, že tentokrát si všechny roviny vyšly maximálně naproti. Majestátní heavy metalový základ, dokořeněný pohanskými, respektive germánskými prvky, proložený rychlými výpady pokukujícími po severském black metalu, mocné a podmanivé melodie a přesilná atmosféra, to vše tady v případě HEIDEVOLK bylo od samého začátku, ovšem tentokrát jsem v pozitivním smyslu zlynčován a není mi dopřáno oddechu – jako by mě coby poustevníka misionáře chytili Vizigóti a jali se mi ukázat, jak jsou pohostinní k cizorodým živlům.

Byl jsem osobně nesmírně zvědav, jak se HEIDEVOLK popasují s kvalitativní laťkou, nastavenou předchozím „Vuur Van Verzet“. Bylo sakra co potvrzovat a výkonnostně dorovnávat. Na obavy však není prostoru, za sebe jsem měl vymalováno po prvním poslechu a jsem hotov konstatovat, že jsem opět navýsost spokojen. Album nejen že neomylně chytí posluchače za slabinu aby se moc necukal, ale pokud se zakousne, nehodlá se pustit. Přehlednost skladeb není na překážku jejich košatosti a poslechové trvanlivosti. „Wederkeer“ dokáže růst a mohutnět poměrně dlouhý čas - jak se říká, čím starší, tím lepší. Vše je krásně „zazděno“ úchvatným zvukem, album je produkčně ošetřeno snad nejlépe, jak býti mohlo.

Každopádně uzrál čas osvěžit si starší alba.

facebook.com/heidevolkofficial/

instagram.com/heidevolk_official/