Recenze: GÖTTERDÄMMERUNG - Neuschwabenland /2020/ Slovak Metal Army

Vorwort

Ač bydlištěm ne-Brňákovi, dostalo se mi před časem té cti zpracovávat i echt brněnské věci, které měl pod palcem výhradně Dědek. V pořadí druhá ofenzíva na široké frontě mocných šiků s názvem GÖTTERDÄMMERUNG je na světě a nelze ji praschprostě opomenout. Jednak produkuje muziku, která mi způsobuje vpravdě zajímavé duševní rozpoložení (proto to taky posloucháme, že!!!) a jednak, nehledě na můj stav – máme tu další výjimečnou kapelu, a ať sežeru vlastní hasičskou uniformu, jestli kecám!!! No…stejně je mi nějak malá a potřeboval bych novou. Německé slovní složeniny mě baví spoustu let a tady to máme hned dvakrát, jak v názvu kapely (stejně se jmenuje i opera Richarda Wagnera, patrně nic neznámého, ale to jen tak na okraj), tak i v titulu alba. Do budoucna navrhuji „Pfarrhaushalterinmitternachtsraubüberfall“ jako další alternativu…tak a prdelky stranou, nyní již přikročme k obsahu druhého opusu výše uvedených umelcov.

Krieg brach aus

GÖTTERDÄMMERUNG to odpálí hned od prvních taktů, příval energie z „Jarního probuzení“ smete vše, co mu stojí v cestě, skladba se neúprosně valí jako Guderianovy tanky okupovanou Francií v roce 1940. „Alfa Tauri“ razantně přebírá hozenou rukavici, atmosféra je pekelně hustá a energie stříká v hektolitrech všude kolem. Stačí přivřít očko a není vůbec složité si představit výbuchy dělostřeleckých granátů, výkřiky rozkazů a pach smrti. „Viktoria Höhe“, pokud lze vůbec hovořit o hitovosti a použít tenhle popově zprofanovaný pojem, je pro mou osobu naprostá hitová šleha, jako údery kladiva do kovadliny, až jiskry tryskají do blízkého okolí. „Elbrus 42“ – zdravě a strhujícím způsobem zpracovaná přímočarost. Kytarový energeťák hnaný kupředu bicí artilérií nezná výdechu a nepřítel v panice prchá, na zakopání se v ústupových pozicích času nemá. „Trojný bod“ …vojska jsou při chuti, morálka I.A a protivník v defenzívě. Propaganda referuje o skvělých vítězstvích, hrdinové vystupují ve filmových týdenících dekorováni rytířskými kříži, čučí na civilisty z plakátů na každém rohu. Skladba šlape jako pravidelně mazaný a svědomitě seřízený stroj, řídký chlup se mi ježí po celou stopáž – kurňa takto to má vypadat – chytit, omlátit o zeď a studenou zem a teprve pak možná bude čas na nějaké ty rozbory!!! Potom, co toto téma zpracovali jistí Švédi, není příliš nutné vysvětlovat význam slova „Talvisota“ – tento ruský pokus roztáhnout se zpět na severozápadní hranici, jak tomu bylo za cara, je pojat s maximální razancí a intenzitou, až z by bolševika během finské zimy zůstaly akorát boty. „Die Letzte Schlacht“ hází do placu drtivý výplach korunovaný skvělým nosným riffem, vrním jak lev, co právě sežral misionáře, páč toto je skvěle udělaný nářez jako prase, což lze vztáhnout paušálně na všechny položky „Nového Švábenlandu“. Titulní „Neu Schwabenland“ poněkud utíká od koncepce rychlého a přímočarého thrashového běsnění, zařazuje doomový špacírkvalt a pomalu se sune přes rozervanou zem bitevního pole a asistuje tetce smrtce ve sběru dušiček. Mrazivá a hustá atmosféra je umocněna přednesem v němčině  a nelze říci, že by to byla zrovna nějaká oddechovka, spíš přesně naopak – je to řádná ťafka na tempo nehledě. Závěrečný výbuch „Klíče Němce Strauba“ nepopírají punkovou esenci thrash metalu, tenhle přístup mě baví od puberty – speciálně SODOM vždy nějakou skladbu v podobném duchu na albech měli (ovšem ti šli ještě více na dřeň – vzpomeňme nesmrtelnou „Ausgebombt“). „Klíče“ to mají „pade na pade“, rovnocenný mejdan obou složek, aby ve finále thrash vše srovnal se zemí jednou provždy.

Zusammenfassung

GÖTTERDÄMMERUNG vypustili do světa album, které nepřipravenému utrhne prsty na rukou až v ramenním kloubu. A viděl bych to tak, že ten týpek, teď už s jednou rukou, si „Neuschwabenland“ pravděpodobně pustí znovu. A pro připravené je tu naprosto jistě excelentní metalový hodokvas, co na tom, že masiště není propečené a tu a tam z něj ukapává krev. Občas Vám uvízne mezi zuby projektil z Mausera, místo talířů slouží pohozené helmy, s ubrusem si nikdo taky nedělá extra starost, vedle na stromě po jednom nešťastníkovi zůstal zamotaný padák…Válka není prča, tak i tenhle banket není v hotelovém stylu, však tím více lze hovořit o parádním kousku!!!

Zusatz

Až se Vám „Neuschwabenland“ dostane fyzicky do rukou, prohlédněte si pozorněji zadní část obalu, třeba tam najdete jedno nenápadné logo. To se tam dostalo zásluhou Jura Haríně a je třeba mu obrovsky poděkovat za vše, co pro českou a slovenskou metalovou scénu dělá!!!

facebook.com/Gotterdammerung.thrash/