Recenze: GEOMETRY OF CHAOS – Soldiers Of The New World Order /2021/ vlastní náklad

Progresivní metal je fenomén, stejně tak jako progresivní rock, mající kořeny v pozdních šedesátých letech. Budu se sice už celkem opakovat, ale budiž, teď se to hodí. Kompoziční rozmáchlost a instrumentální úroveň nikoho nespasí, pokud nemá silné nosné nápady, přetavené do silných skladeb. Těch faktorů, které do toho promlouvají, je samo sebou daleko více, nicméně bez těchto dvou nejzákladnějších věcí plus zápalu pro věc to pořád bude jen naparáděná vnější fasáda a průvan v prázdném prostoru. V opačném případě pak naprosto logicky vznikají hudební perly a ušní terapie, jejichž kouzlo má trvalou účinnost.

Progrese se neomezuje na jeden směr a postup, i když pod tímto pojmem si většina z nás jako první představí DREAM THEATER, SYMPHONY-X a mnohé další. Italové GEOMETRY OF CHAOS (duo Fabio La Manna a Davide Cardella), ač kapela o několik řádů méně známá a věhlasná než tyto dvojice, kvalitou obsahu „Soldiers Of The New World Order“ výrazněji neztrácí. Ve srovnání s výše zmíněnými jsou GEOMETRY OF CHAOS výrazněji poznamenáni volnou formou hard rocku, který jejich výrazu dodává sympatický a elegantní švih. Kapela se navíc nikomu z progresivní scény nijak výrazně nepodobá, nejvíce mi připomínají mé hrdiny SAVATAGE z etapy Stevens, ale ani zde bych neviděl silnější vazbu. Výhodou a předností GEOMETRY OF CHAOS budiž sympatické zjištění, že nejsou příliš ztuhlí ve hřbetě a není jim cizí použít výrazové prvky z od sebe poměrně vzdálených stylů a nenásilně je včlenit mezi metalové výrazivo, výsledkem je solidní manévrovací prostor a prakticky ničím neomezená tvůrčí svoboda. Není pak vůbec divné, že narazíme na alternativně rockové prvky nemající daleko ke grunge případně k americkému rocku, sdílející prostor jedné skladby s atmosférickou zasněností a ostrými riffy. Vedle těchto ozvěn jsou ve stylu GEOMETRY OF CHAOS jasně patrné klasické rockové principy, vyleštěnost se syrovostí zdatně kooperují, aniž by si byť nehtík zatrhly.

„Soldiers Of The New World Order“ jsem zpočátku pobral jako standardní progresivně metalové album, velmi příjemné na poslech, které zkušenějšího posluchače majícího progresivitu tak říkajíc pod kůží, nemá moc čím překvapit. U těchto alb však o to více platí nesoudit předčasně, „Soldiers Of The New World Order“ to jenom potvrzuje. Úměrně s narůstajícím objemem času dojdete nejspíš k závěru, že tohle není úplně obyčejné album. Za vysokou úrovní instrumentace se toho ještě velmi mnoho skrývá, co nejde vstřebat hned a vyžaduje pozornější několikerý poslech. Osm skladeb je doslova nacpáno dramatickou atmosférou, silnými emocemi a neméně silnými nápady. Tahle dobrodružná výprava o osmi zastávkách není standardní poznávací zájezd jakože se vším komfortem u huby. Zde se k luxusu musí posluchač proposlouchat vlastním přičiněním. Jakmile se tak stane, je to zážitek z říše snů.

facebook.com/geometryofchaosband

Spotify - Geometry Of Chaos