Recenze: FANG – American Nightmare /1998, 2020/ Golden Robot Records, reedice

Historie těchto amerických punkerů je poměrně bohatá, sahá do roku 1980, po pauze od roku 1989 jsou aktivní od roku 1997. FANG na žádný pád nejsou ten profláklý mainstreanový punk, jsou hrubí a spratkovití, syroví a hlavně dosti u nás neznámí. Jejich syrový a do hardcoru přesahující punk nemá daleko k DEAD KENNEDYS a raným THE EXPLOITED, případně THE CASUALTIES, což je oblast, kterou bych jakože mohl již od mých pubertálních let. Punk tohoto ražení u mě vždy fungoval bez problému jako skvělý ventil osobní frustrace ze stavu věcí veřejných a velmi dlouho tak fungovat bude. Staří psi dokážou stále pořádně pokousat a FANG jsou přesně těmi starými psy, kteří to stále dávají s uvěřitelnou elegancí a řádnou porcí hrubé energie.

V jednoduchosti je síla a zde to platí bez výjimky. Syrová a přímočará několikaakordovka jede na maximum, ať to je tradiční punková halekačka typu sloka refrén nebo rychlý výplach k pogu vhodný. „American Nightmare“ nezůstává u jedné šablony a sjíždí punk v kompletním rozsahu bez ostychu z hardcorové urputnosti. V pravý čas zvolnit a pak se do toho zase maximálně opřít a udělat pořádný bordel až se Nevadská poušť začne zelenat, psi kňučí a zalézají do boudy u baráků v luxusní čtvrti, dívky z dobrých rodin zamykají pokojíčky, rodiče volají na pomoc národní gardu a reverend začal sloužit extra mši za spásu duší těch nepřizpůsobivých jinochů, kteří stále nechápou všespásný dosah amerického snu, tržní ekonomiky a nekonečného konzumu ve světě fastfoodů a blbých situačních komedií. Punk postavil na hlavu Evropu, Ameriku to nakoplo obdobně, na to jaké to je v současné době retro, má to pořád dostatek sil na to, aby to pořád zvládalo způsobovat žaludeční vředy té správné cílové skupině.

„American Nightmare“ je v rámci žánru velmi pestré album, v klidu by si vystačilo se základním punkovým vzorcem a nikomu by se to nezdálo divné. FANG si umí pohrát s atmosférou a náladou skladeb a s tím v souladu volí výrazivo. Začátek alba je typický punkový („American Dream“), brzy však najíždí na depresivnější vlnu („City Of Pain“, „AOK“), aby se to všechno rozjelo v pořádně rychlé a hrubé dupárně („Eat The Vegan“, „Can´t Escape“). FANG nemají potíž zvolnit, aniž by ztratili na naléhavosti a udrželi si pozornost, každá z výrazových poloh není přehnaně přetažená, aby dusila ty další, hezky to do sebe zapadá, FANG se s elegancí mistrů vyhýbají nešvaru jedné nekonečné písničky nasekané na x dílků, na tomhle albu se pořád něco děje a rozhodně to není nuda. Všechny skladby do jedné mají svéráznou atmosféru a není to jen zvukem, FANG dobře ví co mezi lidi v roce 1998 pustili a co hrají. Uvolněnost a přirozenost „American Nightmare“ jsou jedněmi z  nejsilnějších  argumentů o tohle album alespoň zavadit, svěží klasické punkové skopičiny Vás už zvládnou dorazit a nebudou s tím mít příliš velkou práci. Pokud nemáte vyloženě na punk alergii a cíleně se mu velkým obloukem nevyhýbáte, tahle reedice rozhodně není špatná volba!!!

facebook.com/fangpunks/