Recenze: ERADICATION OF THE UNWORTHY INFANTS - Change Is Good /2022/ WormHoleDeath Records

Zní to ze začátku jako deathcore, ale deathcore to není, vše jasnosti! Zprvu jsem ani netušil, co to mám vlastně před sebou. EOUI jsou od každého kousek, dílem technický a brutální death metal, dílem deathcore. Vzniklým křížením vznikl velice životaschopný mutant, ke kterému je třeba přistupovat za fungování určitých bezpečnostních opatření. K oběma -death stylům se přidává odér groove metalu, nebo jakže se to vlastně jmenuje. Velmi zajímavá kombinace, nebo spíše její praktické provedení, dělá z EOUI nevšední kapelu. Jak jsem to ze začátku nepobíral, tak „Change Is Good“ jde velice rychle pod kůži a stejně tak rychle začíná dělat nehoráznou paseku.

Organické a bezproblémové sloučení (propojení jako výraz zcela nevyhovuje) několika stylů do jedné formy je jedním z nejzásadnějších faktorů, kvůli kterému považuji EOUI za minimálně zajímavou kapelu. Kapele se dosti úspěšně daří oprostit se od generického zvuku, nezní jako tuny současných kapel, které jsou instrumentálně a technicky na tom velmi dobře, ale rozeznat jednu od druhé už je jiný příběh. EOUI si vybudovali vcelku výrazný vlastní ksicht, výstavbou skladeb počínaje a zvukem konče. Technická brutalita si srdečným způsobem tyká s old school death metalem a nečiní problém s odskočit k deathcoru, vyplenit špajz a bez škobrtnutí kořist použít ve vlastním výrazu přesně tam, kde to nikterak netrčí - ba přesně naopak, skvěle to funguje. Dovedl bych si i představit, že EOUI vydýchají milovníci staré školy stejně jako ti, kteří ulítají na současných extrémních směrech. V pomalých, valivých tempech mám občas pocit, že slyším Chrise Barnese a jeho hordu SIX FEET UNDER, ovšem násobně zbrutalizovanou, na které dotírají spojené šiky SUFFOCATION a deathcorových band. Ještě zajímavějším je pro mě zjištění, že EOUI neustále mění poměr jednotlivých ingrediencí, takže nemám šanci tušit, co na mě vyskočí za pět minut a s těmi deathcorovými prvky to není nijak vyhrocené, což je jedině ku prospěchu věci.

Ještě pár poznámek ke zvuku - ten nemá charakter setrvalého stavu od první skladby po poslední, nýbrž se přizpůsobuje náladě té které skladby, aniž by působil rozháraně, pouze někde tlačí na pilu více brutálně, jindy je pro změnu vzdušnější, je posazen výš a nádherně řeže. A pak že to dneska nejde, EOUI jsou díky originálnímu zvuku  ještě výraznější, než kdyby se dobrovolně zavřeli do některého z typizovaných chlívků - tohle je cesta, žádná unifikace a systém prefabrikovaných komponentů.

Při pohledu na obal a název jsem čekal nějakou deathcorovou řežbu, balancující kolem hrany průměru, případně ultrabrutální masakr. Nestalo se ani jedno. Tahle deska, ač téměř jistě nebude kasovním trhákem a mnozí ji pro její svébytnost dost možná nedají, má v sobě silné a osobité kouzlo, podpořené nasazením a energií. Umělá vyumělkovanost a technika pro techniku, jen aby tam byla, zde nemají co dělat. Neočekávané, však o to příjemnější setkání.

facebook.com/EradicationoftheUnworthyInfants/

Eradication Of The Unworthy Infants - Spotify