Recenze: EMERALD SUN - Kingdom Of Gods /2022/ El Puerto Records

Řecká skvadra EMERALD SUN není na scéně žádnou horkou novinkou, byť do širokého povědomí s.e prozatím neprodrala.“Kingdom Of Gods“ nese v jejich diskografii pořadové číslo pět a zkušenost, případně vyhranost kapely je na aktuálním albu jasně slyšet. V promo materiálech jsou EMERALD SUN líčeni jako prudce power metalová  záležitost, s čímž bych si dovolil nesouhlasit. EMERALD SUN  sice power metalové chutě mají, o tom žádná, nicméně v jejich stylu je nepřeslechnutelný a velmi silný vliv metalové tradice. Kombinace obojího propůjčuje EMERALD SUN zajímavou porci svébytnosti, což při současné tlačenici na melodické scéně může kapele sloužit jedině ku prospěchu.

Start alba je vskutku pompézní, mocné sbory dělají z „Book Of Genesis“ nemalé věci, byť se jedná o výrazně melodický heavy metal, jasně vycházející z těch nejtradičnějších zdrojů melodického metalu, jak je známe z druhé poloviny osmdesátých let. Solidní dynamika a nápaditost skladbě sluší, každopádně jsem potěšen minimálně jednou věcí - EMERALD SUN navzdory pevným žánrovým mantinelům dokáží vytvořit poutavou atmosféru a elegantním způsobem posluchače upoutat…tedy pokud nemá na tento styl vytvořenou alergickou reakci, tam asi ani medikace nepomůže. Předpoklad, že to takhle bude pokračovat, však bere rychle za své. Power metalové prvky ustupují do pozadí a řízení přebírá heroický heavy metal. EMERALD SUN nelze upřít snahu o osobitý projev, sympaticky rozhodně působí poměrně civilní a neokázalý styl. EMERALD SUN nepatří mezi velkohubé floutky, jejichž sebevědomí si udělalo bouli o poslední patro Empire State Building, od toho zde máme jiné experty. „Kingdom Of Gods“ nejsou cizí ani zatěžkané riffy a nejde jim to vůbec špatně, akorát se jakoby vymknou z koncepce, aby se zase ukázněně vrátili do power / speed režimu. Tahle řekněme disproporce zlehka album tříští do dvou rovin, tyto se vcelku pravidelně střídají včetně mohutných sborů. Sbory jsem, přiznám se, čekal více nahusto jako efektní a okamžitě působící věc a zároveň jsem se toho obával, tím by totiž album sklouzlo do suterénu šedého spíše mírného podprůměru žánru. EMERALD SUN si to zřejmě uvědomují a onu efektní složku používají citlivým způsobem a na sbory dochází pouze v momentech, kdy je lze logicky očekávat a kde bez klopýtnutí fungují.

Ačkoliv se může zdát, že EMERALD SUN neví zcela jasně, kam se vrtnout a do své muziky propašovali prostě všechno co se jim líbí a nehodlali slevit s objemu, „Kingdom Of Gods“ až překvapivě drží pohromadě a tyhle výlety mimo bych považoval spíše za sice zvláštní, ale docela chutné koření. Právě díky pravidelným heavy a power prvkům z toho drsnějšího ranku je „Kingdom Of Gods“ dosti zajímavé na to, aby zcela nezapadlo do nevýrazné masy žánrového průměru.  Popravdě a bez kličkování - přesně tohle jsem čekal, když mi album přistálo na stole. Prvotní pocity tomu každopádně nasvědčovaly, sám jsem ztěžka hledal nějaký ten bod schopný mi přivodit mrazení v zádech. Dost na tom má zásluhu specifická atmosféra, obsažená v celé ploše alba a na kterou se je třeba chvíli zvykat. Potom „Kingdom Of Gods“ znatelně vyroste, pocit kvalitativního „béčka“ se ve vší úctě poroučí. Je samozřejmě pravdou, že EMERALD SUN nejsou žádná avantgardní kapela, drží se především metalové tradice, respektive její melodické formy. Zde bylo již vše dávno vymyšleno a zbývá pouze jediné a to nejdůležitější - jít s vlastní kůží na trh a položit hlavu na špalek s jasným signálem typu „Tohle jsme my a nikdo jiný“. V tomto podstatném ohledu EMERALD SUN určitě nezklamali.

facebook.com/emeraldsunmetal/

emeraldsungr.wixsite.com/emeraldsun