Recenze: ELINA ENGLEZOU, BOB KATSIONIS – Captain Hawk – Ghosts of the Sea /2024/ Symmetric Records

Tak mi nějako něco říkalo, že GODITHA nebude osamocený výkřik do prostoru a Elina Englezou s Bobem Katsionisem zase něco spíchnou. A že to bude výpravný metalový příběh, bude věc jistá na beton. Tentokrát se jedná o pirátskou operu v power metalovém duchu. Pirátské problematiky jsme si dosyta užili od RUNNING WILD a jejich dvojčete BLAZON STONE, ovšem tentokrát je pirátská tematika pojata mnohem ambicióznějším a epičtějším způsobem, jak si žádá muzikálová forma, respektive pojetí metalové opery.

Úvodní odstavec vlastně hodně napovídá, o čem celý tenhle spektákl je. CAPTAIN HAWK obnáší epické power metalové hody, a to nemyslím nijak hanlivě. Vzhledem k pojetí celého příběhu lze očekávat, že hudební zpracování včetně struktury skladeb, aranží a důrazu na chytlavost melodií bude v plné míře kopírovat muzikálovou šablonu. Pokud budete čekat progresivní a instrumentálně náročný epos, „Hawk vám si mnoho radosti neudělá. Ovšem v případě, že k „Hawkovi“ budete přistupovat jako k dobrodružnému fantasy filmu s cílem užít si příběh a atmosféru, čekají vás „Piráti z Karibiku“ v hudební formě. Pokud se pustíte do koncepčního projektu, a nezáleží, zdali to bude koncepční album, muzikál, opera nebo cokoliv dalšího, je bezpodmínečně nutné mít v zásobě odpovídající objem silných nápadů. Bez tohoto základu nelze veškeré snažení dotáhnout do smysluplného konce a můžete vyvádět všechny možné i nemožné psí kusy, bude vám to všechno platné jako suchý hadr na dně mořském. Bedlivý producentský Bobův zrak a sluch dodal hudební formě velmi slušivou a elegantní formu bez nadbytečných bombastických úletů, skladby bezvadně fungují i jako regulérní power metalové album. V tom bych si dovolil vidět jednu z největších předností celého projektu, muzika se posluchači necpe pod tlakem pod nos, i když by se vzhledem k chytlavému zpracování tak mohlo zdát. Orchestrální aranže ani na chvíli nevyčnívají na celkem a plní roli dramatického elementu a efektivního nástroje k tvorbě potřebné atmosféry. Instrumentální a vokální výkony snesou vysoký výkonnostní standard, a kromě do detailu vypilované technické roviny vytváří společně sympatické napětí a potřebné vibrace.

CAPTAIN HAWK obsahuje vše, co by měla koncepční forma obsahovat – drama, působivou atmosféru a zajímavý autorský rukopis. Na to, že využívá ty nejpoužívanější power metalové vzorce, nepůsobí na mě přehnaně genericky. Samozřejmě se stejně tak nejedná o žádnou žánrovou revoluci a myslím, že to ani nebyl záměr tvůrců. „Captain Hawk – Ghosts of the Sea“ je posluchačsky vstřícný příběh bez záludností a výraznějších kvalitativních propadů s potenciálem oslovit široký záběr posluchačů včetně těch, kterým už jen slovo metal bez patřičného přívlastku způsobuje vyrážku nebo nedej bože alergii.

captainhawk.bandcamp.com/album/ghosts-of-the-sea