Recenze: DOOMAS - Portal /2019/ Gothoom Productions

Okolo DOOMAS bylo po skvělém albu „La Muerte“ poměrně dlouho ticho po pěšině, než spatřilo světlo světa dvouskladbové EP „Portal“. Dvě skladby sice nejsou počet, ze kterého by se kdokoli skácel na zem, ovšem co se toho děje počas celkových dvanácti minut hracího času „Portal“, by mnohdy vydalo u chudých příbuzných na celé album, a některých případech, o kterých se nebudu příliš rozepisovat, i na alba dvě, doprovázená vtíravou a nákladnou propagací. Toto naštěstí o DOOMAS neplatí, ti nic z toho zapotřebí nemají a nejlepším argumentem pro fanoušky a posluchače je jejich hudba. A ta je opět a stále prémiové kvality, plná silných emocí, zahalených do mohutného a mocného zvuku.

První v pořadí, titulní „Portal“, představuje DOOMAS v hrubější podobě, koketující s pomalým a syrovým death metalem, kterému nejsou melodie cizí. Jakmile „Portal“ nabere otáčky, ostrý riff se zakousne pod kůži, v tu chvíli není kam utéct před tou odzbrojující silou, která ze skladby doslova šplíchá, je pak úplně jedno, jaká pasáž skladby se zrovna odehrává. „Portal“ je velmi zajímavě členěn, od doom metalové melancholie a melodiky, přes pomalou death metalovou ponurost až rychlým sypačkám, na které během necelých šesti minut dojde. Přes všechnu variabilitu DOOMAS neztrácí nit příběhu, skladba je nádherně kompaktním celkem s ambicí zavrtat se do hlavy a stejně tak vyvolávající syndrom několikanásobných poslechů – to máte stejně, jako po škopku vynikajícího piva – hned chcete další.

„Abyss“, hodna svému názvu, jde s náladami níže a hlouběji, je pochmurnější a zadumanější. Majestátní zvuk už jen zesiluje celý ten nemalý emotivní objem, který se povedlo do stopáže „ Abyss“ vměstnat. Tak nějak to prostě vypadá, když si kapela řekne – „zhudebníme propast“. Sice teď trochu žertuji, ale zkuste pustit svou představivost z vodítka. Toto neplatí jen v případě „Abyss“, „Portal“ disponuje naprosto srovnatelnou hloubkou atmosféry, a není pak žádný problém si v hlavě během přehrávání obou skladeb zároveň tvořit vlastní vizualizaci. Závěr „Abyss“ je atmosférický, náladotvorný a přesto dostatečně důrazný, hypnotické střední tempo se poslední tři minuty téměř nemění, skladba spontánně plyne ke svému závěru, kdy se pozvolna rozplyne v hlubině propasti.

Jak už jsem zmínil na začátku, „Portal“ obsahuje „pouze“ dvě skladby, což není vpravdě mnoho co do počtu. Dvě skladby jako dvě pecky mezi světla, až z toho vidím všechny svaté a ještě barevně, do toho kolem rotují barevná kolečka – takové dvě prdy „Portal“ obsahuje. Pokud má toto být návnada na další řadovku, ztrácím trpělivost a to nové album chci prostě hned!!!

doomas.com/

facebook.com/DoomasOfficial/

doomasofficial.bandcamp.com/