Recenze: DEVIANCE - Freeze, Obey /2021/ vlastní vydání

Téměř vždy, kdy začínám hořekovat nad tím, že v záplavě alb z kapitalistické ciziny postrádám více domácích nahrávek, jsou mé nářky vyslyšeny. Z toho vyplývá, že se asi málo modlím…pokud mi ale v prackách přistane takto kvalitní nahrávka, jsem hotov ušoupat si kolena, tím spíše, že se jedná o místní kapelu, a scénu z Brna a přilehlého okolí bychom měli propagovat především, když už to máme rovněž i v názvu.

DEVIANCE, toť čtyřčlenná parta spatřivší světlo světa roku 2016 a „Freeze, Obey“ je jejich regulérním debutem. Nutno poznamenat, že se jedná o debut hodný zvýšené pozornosti, DEVIANCE jsou těžce inspirováni klasickou thrash metalovou scénou v podobě z přelomu osmdesátých a devadesátých let, přesněji řečeno její přístupnější americkou mutací. No…přístupnější, to je otázka na zamyšlení, páč DEVIANCE se na svém debutu představují jako technicky vyspělá kapela a propracované, více navrstvené skladby jim vyloženě jdou, takže tu přístupnost bych nebral zcela doslovně. Pokud bych měl, a to čistě pro hrubou orientaci, přiblížit styl DEVIANCE v globálním kontextu, není zcela mimo mísu vzpomenout „…And Justice For All“ (možná i „Pána loutek“), případně rarachy DEATH ANGEL a z domácích kapel kupříkladu EXORCIZPHOBIA. Jinak bych se zdráhal DEVIANCE příliš srovnávat o skolím, alespoň mě tyto kacířské myšlenky během poslechu „Freeze, Obey“ nenapadaly, DEVIANCE mají totiž silně našlápnuto směrem k vlastní originalitě a trnitou cestou se probíjejí k vlastnímu mikrokosmu.

„Freeze, Obey“, to je především výborně vyvážená energie, melodika a technika. Díky vybalancování všech složek mají všechny skladby bez výjimky velmi solidní drive a soudržnou strukturu. Inspirace zásadními alby thrash metalové historie je sice naprosto evidentní, je zde ovšem jedno velké pozitivní „ale“. DEVIANCE zdroje své inspirace nejenže na férovku přiznávají, ale podávají je vlastním jazykem a se strhující přesvědčivostí a s lehkostí zkušených matadorů. „Freeze, Obey“ rozhodně nepůsobí dojmem naivního debutu kapely, která se teprve hledá. Tohle je hotová kapela, která ví, co hraje a dobře ví, co tento styl potřebuje a hraje skrz srdeční krajinu a ne podle chladného kalkulu. Vedle klasických thrash metalových postupů nelze přeslechnout prvky tradičního heavy metalu, což staromilec na „hevíku“ vyrostlý jedině ocení. „Freeze, Obey“, především zásluhou skvělého zvukového zpracování, může s klidem oslovit vedle pamětníků i podstatně mladší publikum, které si s formou nedělá starosti a není příliš upnuto na současné trendy. Důkazem proto budiž nemalý počet thrash metalových kapel, jejichž věkový průměr mi dovoluje býti oslovován jako velebný kmet. Metalisti přece nestárnou, pouze zrají. Jejich vlasy nešednou, jen více září…Ave my!!!

deviance.bandcamp.com/releases

facebook.com/deviancemusic

instagram.com/deviancemusic/