Recenze: DER DÖBERMANN – Don’t Be Afraid, You Already Dead /2023/ Satanath Records

Hukot amerického střihu, jak břitva nabroušený thrashing, podle názvu jsem tipoval naše západní sousedy. To jsem ovšem sekl, a to pořádně. DER DÖBERMANN jsou z Petrohradu, tudíž si své odhady předem raději v budoucnu rozmyslím, páč jsem se už poněkolikáté v řadě těžce netrefil. Netajím se faktem, že jsem od pozdně dětských let fanouškem TESTAMENT a RAZOR, a právě tyto dvě legendy thrash metalu možná byly prvotní inspirací DER DÖBERMANN. S plným vědomím říkám inspirací, protože DER DÖBERMANN pevně stojí na vlastních nohou a mají natolik najetý vlastní rukopis, že možná inspirace ikonami žánru bezvadně funguje jako příhodné pikantní koření.

Ještě předtím, než jsem se začal v albu vrtat více do hloubky, praštila mě do uší vynikající a vyvážená produkce. Ostrý zvuk kytar je maximálně zahuštěný a zároveň se netluče s basou a bicími, vokál nevyjímaje. Častý neduh v podobě umrtvených až robotických bicích zde nehrozí, razantní bicí působí velice živým dojmem a nekompromisně ženou skladby kupředu. Hrubý vokál je skvěle srozumitelný a vytažený přesně na ideální úroveň, jeho osobitá barva a ukrutná porce energie skladbám přidává na tahu. Nejsem příliš citlivý na syrovou produkci, spíše naopak. Daleko více mám problém s totálně vyčištěným a hyperdokonalým zvukem, který má nemilou vlastnost umrtvit téměř vše, co dělá metal metalem. „Don’t Be Afraid, You Already Dead“ je však produkčně ošetřené s maximálním citem pro atmosféru a já nemám pocit, že by bylo v některém ohledu sterilní.

„Don’t Be Afraid, You Already Dead“ má jasnou formu a jasně stanovené výrazové mantinely, je to stylovka pro všechny „posedlé“ thrash metalem. Převrat ve stylu se nekoná a nikdo to ani ve snu nečeká. DER DÖBERMANN ale spíchli dohromady stylovku, která snese nároky i těch nejmlsnějších thrash maniaků, kterým jen tak něco nešmakuje. Nerad bych přeháněl a jásal předčasně, ale dávka surové energie, kterou album obsahuje, dokáže strhnout i leckterého brblu a skeptika. Povedené riffy se téměř fyzicky zařezávají do uší, chytlavá (nikoliv laciná) melodika skvěle skladby doplňuje do výborně zmáklého celku. „Don’t Be Afraid, You Already Dead“ leze rychle do uší, každý song je specifickou záležitostí a nehrozí, že se začnou jedna do druhé slévat do beztvaré koule. Moment překvapení funguje na výbornou, kromě čistě thrashových postupů dochází i na lehké přesahy do HC. Právě v těchto momentech jsou DER DÖBERMANN jako rozjetá ocelárna, která s ubíhající stopáží nepolevuje na tempu a intenzitě. Nápor povoluje až s koncem posledního kusu, pak jen stačí znovu stisknout „play“ a vyrazit na další jízdu bez brzd z šíleného krpálu, posetého vraky, které nedojely. Možná se mnou nebudete souhlasit, možná se mnou budete vést spory, to je ale tak zhruba vše, co se s tím dá dělat. Konec konců není nad vlastní zkušenost, poslechněte a uvidíte…vlastně uslyšíte.

facebook.com/DerDobermann/

instagram.com/der_dobermann_thrash/