Recenze: Demo SACRIFICE FOR NERTHUS /2023/ Screwtape Records

Kámoši si ze mě pravidelně tropili srandu, že jsem jako metalová Wikipedie zkřížená s magorem. Měli pocit, že není kapely, kterou bych neslyšel nebo o kterou bych byť letmo nezavadil. Byla to samozřejmě blbost, ale neměl jsem to srdce jim tu představu vyvracet. Neznám jedince, který by to šílené kvantum kapel pobral a potom ho udržel v hlavě. Jakž takž by to možná šlo, sjíždět nejužší mainstream, ale pokud se rozhodnete z rozkoší cachtat v undergroundovém rybníčku, to je už ryzí utopie.

Tahle kazetka je toho, že není v silách jednotlivce mít v hlavě všechny kapely a projekty, jasným dokladem. Obalu vévodí černobílá fotografie ledového muže Ötziho, který na něm si myslím není náhodou. Nerthus je totiž jméno germánské bohyně, jakýmsi druhým jménem Matky Země a podle jedné z teorií byl Ötzi obětován této bohyni. Nahrávka ze zkušebny z let 1993 - 1994, syrově a na hulváta, zachycení magie okamžiku. Osoby, které se v SACRIFICE FOR NERTHUS objevily, to už je drobet jiný příběh. Zmarchroba už budete znát i vy, jeho stejnojmennému projektu a kapele SIGNUM DIABOLICUM jsme se věnovali poměrně nahusto. Dalším jménem, které jsem zaznamenal cca patnáct let zpátky, je bubeník Vodka. Toho jsem zachytil v THORAX (neplést s kutnohorskými TORRAX) a v NIGHTWISH REVIVAL. SACRIFICE FOR NERTHUS, jak již možná tušíte, nemá s heavy metalem a symfo mainstreamem zhola nic společného. Pokud odfiltruji syrový záznam a z něj zcela logický sklepní zvukový dojem (tím rozhodně nehodlám filozofovat na téma produkce a zvuk), vychází mi z toho sympatická snaha o technicky vymakaný death metal, mající svým pojetím blízko řekněme k PESTILENCE v období „Testimony Of The Ancients“, ovšem v notně záhrobní formě, nebo dalším Nizozemcům SINISTER. Je to hodně odvážné přirovnání a stojí to trochu více námahy vyznat se ve skladbách vyznat, ale s tím se vzhledem k povaze nahrávky počítá. Navíc mi zrovna tyhle ohlasy písní pekelných poskytují zážitek, který nenacházím jinde. Je to dost možná už taková moje soukromá úchylárna, ale cítím se v rámci téhle deviace velmi příjemně.

SACRIFICE FOR NERTHUS jsou v tomto ohledu pro mě úplně v cajku, zvuk ze zkušebny je avizován dopředu, jakmile jsem se začetl do skromného přebalu. Více mě zajímalo, co se bude dít dál. Dít se totiž nemuselo vůbec nic, případně to mohlo úplně zaniknout v lomozu živého záznamu. Vzhledem k podmínkám, za jakých nahrávka pravděpodobně vznikla, jsou skladby vcelku dobře čitelné. Je to bohapustá teorie a kecy v kleci, ale byl bych zvědav, kam by to tenhle projekt dotáhl, kdyby po něm nezůstal jen záznam ze zkušebny. Přenést onu chorobnou atmosféru na regulérní album, je zde ne zrovna malá pravděpodobnost, že bychom tu měli další tuzemský kult, o kterém by se vědělo napříč celosvětovým undergroundem.