Recenze: DEATHCRAEFT – On Human Devolution /2020/ vlastní náklad

S tím thrash metalem bych byl v případě řeckých DEATHCRAEFT poněkud opatrný. Podíl thrashe je na výrazu kapely sic výrazný, nicméně DEATHCRAEFT vycházejí z více chutných a šťavnatých inspiračních zdrojů. DEATHCRAEFT nemají problém plynule přesedat z thrash metalu k melodickému death metalu, sáhnout ke klasickému riffování a mohutnému zvuku. Umělý termín „All-Metal Crossover“ byl před lety použit jako popisný výraz pro CHILDREN OF BODOM, ovšem pro DEATHCRAEFT se bez problému dá použít také.

„The Ritual“ mě málem přesvědčil, že jsem právě absolvoval setkání s nabroušenou thrashovou smečkou, která má blízko k pozdnějším TESTAMENT. Ještě během úvodní skladby se situace začíná měnit, dochází na melodické výlety k death metalu, sympaticky smíchané s kostrou skladby. Ty ostré výpady obsahují rovnocenný mix obou stylů, zlehka zašpiněný sírou pekelnou, navíc zabalených do strhující a dramatické atmosféry. Na začátek hodně slušné, jedeme dále dychtivi co bude následovat. Vokalista má toho Chucka pěkně zažitého, to se musí nechat, ve vícero pasážích se mi můj nejoblíbenější Indián (hned po Vinnetouovi) vybaví prakticky ihned, ale neruší mě to, a už vůbec mě to nepohoršuje, jiná situace by nastala, kdyby se této polohy držel pořád. To se naštěstí neděje a Nikonas předvádí celou řadu poloh a barev svého hlasu, a tak mu toho Chucka předhazovat nebudu, je velmi dobrý growler, který nemá problém plynule přejít do black metalového skřehotáku. Tímto téma „kterak se naučit Chucka Billyho snadno a rychle“ uzavírám jako vcelku nepodstatnou záležitost. „Beginning Of The End“ je jako přetopený kotel rychlíkové parní lokomotivy, intenzita je vybičovaná hodně vysoko, dochází řada na povedené technické přemety a skvělé riffy – po úvodní orchestraci (ta se to toho montuje neustále) skladba doslova exploduje a nastává neskutečné peklíčko, bohaté na výborné nápady. Animální energie je skvěle kočírovaná a posluchač se v tom dravém proudu rozhodně neztratí. „Welcome To Oblivion“ po bombastické úvodní pasáži relativně v klidu levituje nad spálenou zemí, než zase vybuchne v thrashové explozi, výdejem energie šetřiti neznaje. Marně vzpomínám, jestli jsem kdy slyšel spojení thrash metalu a orchestrálních prvků, tedy kromě některých živáků se symfoňákem – asi nikdy. Je to nehorázný masakr, který je ještě posílen již vzpomenutým mohutným a skvěle čitelným zvukem. „Survival“ nechává vyniknout death a blackové elementy a strhující atmosféru, skladba se tak urputně nežene dopředu. Kromě vhodného uvolnění prostření nelze neslyšet emotivní kytaru a chirurgicky přesné dynamické bicí. Spolu s všudypřítomnou orchestrací to je velmi zajímavý zážitek. „Daydreaming In The Abyss“ – úchvatný začátek, poté zatěžkaný rytmus, navzájem se proplétající kytary, hrubý vokál jako hlas prokletých právě z oné propasti. Nejen v rychlosti a bezchybné technice jsou DEATHCRAEFT, v pomalých tempech se dostává blíže k povrchu značná dávka emocí, se kterými kapela umí zacházet a konečný výsledek je překvapivě působivý. „Paving The Way“ znamená návrat k techničtějšímu thrashingu v kombinaci death metalem. Skladba disponuje groovem, který by roztančil málem i mamuta, tempo se během skladby prakticky nemění jede se více méně pořád stejně plus nějaké ty technické fígle a chutné sólo, takže nakonec je „Paving The Way“ úplně jiná než zbytek skladeb, přičemž nijak nestojí stranou ani rušivě netrčí. Když to podtrhnu a sečtu, vyloženě thrashová je poslední věc „Free Into The Void“, nehledě na hrubý vokál. Zde se to naplno drhne podle thrashových not a zaposloucháte-li se pozorněji, ty orchestrace se do toho montují i tady, i když adekvátně ustupují do pozadí a dotvářejí atmosféru, i tak dosti silnou. Melodický refrén pak už jenom podtrhuje celkovou parádu, která se koná. A jak to vždycky říkal nebožtík Kája – letos jsem to opravdu nečekal. Ani já od DEATHCRAEFT nečekal takovouhle pecku, kterou jsem dostal v bezprostřední blízkosti. Nelze jinak, jdu si stoupnout do fronty, abych to schytal znova!!!

facebook.com/deathcraeft/

deathcraeft.bandcamp.com/album/on-human-devolution