Recenze: CROWDOWN - Horizon /2021/ Sliptrick Records

Debutové EP rakouských CROWDOWN by se dalo zařadit mezi ta alba, která jsou ocejchovány nálepkou groove metal, pro mě stejně obskurní a kulhavou škatulkou jako řada ostatních. Ve výsledku nakonec stejně zjistíme, že veškerý smysl žánrových chlívků spočívá toliko v poskytnutí hrubé orientace v počáteční fázi seznamování s tou kterou kapelou. Stejně to mám i s CROWDOWN, jejich styl, postavený na mocném zvuku a těžkých riffech zčásti odkazuje na vrcholné momenty éry masivního zvuku a těžkých riffů, ovšem má z toho pocit jako kdysi z grunge nebo z tzv. nu-metalu - každá z význačných kapel měla svůj vlastní styl a navzájem rozhodně netvořily nijak výrazně jednolitou scénu. CROWDOWN na svém debutu to mají celkem podobně a očekávat lze jejich výraznější profilaci vlastním směrem, takže ten groove metal lze brát s rezervou ne zrovna malou.

„Horizon“ kromě metalových opěrných bodů obsahuje významnou příměs hardcorových prvků, čemuž nasazuje korunu vypjatý vokál. CROWDOWN se poněkud perou s originalitou, nicméně se jim úspěšně daří vyhnout se příliš okaté recyklaci zavedených šablon, notoricky známých z poloviny devadesátek, kdy byl tenhle styl v laufu a hlásil se k němu každý tydýt z horní dolní ve snaze polechtat si ego a povozit se v závěsu na módní vlně. Tohle naštěstí není ten případ, CROWDOWN  se nedrží zajetých předloh až tak úporně a věru sympaticky se ubírají stylově ne tak jednoznačným směrem, jak by se zprvu mohlo zdát. Výrazná HC příchuť, značný objem energie a drtivý zvuk posouvá CROWDOWN do solidních výšin. Není to sice nic, co bych už neslyšel v mnoha verzích jinde, ale CROWDOWN musím zcela nestranně přiznat jedno nesporné plus - nedělají zbytečné ofuky. Svou verzi metalového crossoveru prezentují velmi sympaticky a pořádně narovinu, žádné uhýbání stranou, s plnou silou proti zdi (to by v tom byl čert, aby ta svině nespadla :D).

„Horizon“ dokáže během dvaceti dvou minut hracího času nadělat slušný binec. Prožene se kolem, pokácí popelnice před radnicí a důchodcům kola před obchodem se zbožím smíšeným a než bouře stihne utichnout, je sedmá skladba u konce. „Horizon“ působí jako zhuštěný koncentrát, s cílem narvat co nejvíce energie na minimální časovou plochu. I když obecně vzato, muzice tohoto ražení dlouhé desky nikdy příliš nesvědčily, pak to vypadalo jako když se během ofenzívy zasekne útok z chodu v zákopové přetahování a vyčerpávací strategii. Potěšující rovněž je, že CROWDOWN  nerotují moc často kolem jednoho vzorce. Groove střídá razantní střední tempo, doplněné rychlými výplachy za neutuchajícího proudu strhující energie včetně šťavnatých riffů. Z toho groove metalu toho nakonec moc nezbylo, spíše bych si sázel na velmi podařený zmetalizovaný HC. CROWDOWN sice potřebují ještě drobet vyzrát a dopilovat vlastní rukopis, ale vše podstatné předvádějí již nyní. Jsou živelní, nekompromisní a pekelně vzteklí. Napadá mě něco o domácím zvířectvu…v tom smyslu, že „Horizon“ je studiový debut jako….jako prase přece!

facebook.com/Crowdown

youtube.com/Crowdown

instagram.com/crowdown.official/