Recenze: Constans Compromissum - I´ll Break You (2018)

Toto jméno nemá na slovenské scéně odkrouceno příliš mnoho, ovšem žádní vyjukaní adjunkti to rozhodně nejsou. Pokud Vám něco říká jméno THALARION, pak jádro sestavy této bandy dali vzniknout právě CONSTANS COMPROMISSUM. Debutové album samozřejmě zkušenost členů kapely odráží. Nelze uvažovat o tápání, o hledání vlastních cestiček,  „I ´ll Break You“ je plnohodnotný debut prostý dětských nemocí.

Melodický death metal lze dělat mnohými způsoby, od lehkých, širšímu publiku přístupných forem až po zvukové běsy z hlubin pekel. CONSTANS COMPROMISSUM si ponechali dostatek hutnosti a brutality při současném zachování výrazné melodiky. Tento chutný mix se kapele naštěstí povedlo nepřesladit, takže se endorfiny vyplavují postupně, v závislosti na fázi zažití „I´ll Break You“. Krom silného tahu na bránu s melodikou v zádech nelze přeslechnout i technickou zručnost, se kterou se zachází účelně a příliš se na odiv nevystavuje, prostě žádný plast, ani typizované prefabrikáty. Navzdory poměrně snadné čitelnosti struktury skladeb, chutným riffům a melodiím v neposlední řadě, vůbec nemyslete na nějakou placatou melo-death mutaci, se kterými se před drahnými lety ve Skandinávii roztrhl pytel. CONSTANS COMPROMISSUM nejsou kapelou na efekt. Jejich relativně snadno stravitelná hudba má políčeno na posluchače v několika úrovních, takže riziko, že „I´ll Break You“ rychle zevšední po odeznění úvodního adrenalinu, zde není až tak významné.

Kolekce deseti kousků včetně intra tvoří soudržný a kvalitativně vyrovnaný celek, podpořený podařeným zvukovým kabátem, který není nijak přebuzený a jeho na death metal vzdušnější vyznění kapele a albu zároveň převelice sluší. Vyniká tak skvělá a zajímavá práce kytar, další dílek do skládačky vedoucí k vlastnímu patentu na rukopis. Prostě a jednoduše –   „I´ll Break You“  je dost originální a svébytné, aby jedním šlápnutím rozmáčklo pochyby, že jste to takto už někde slyšeli. Společně s patřičně stylovým vokálem, pobírajícím ty správné chroptící hloubky, je to za velice slušný počet imaginárních bodů.

„I´ll Break You“ je debut jako řemen. Dokáže nadchnout příznivce melodičtějších death metalových tendencí, a těm drsnějším zvednout adrenalin také zvládne. Zvuk je jako křišťál, byť někomu by se mohl zdát poněkud jemnější, což za sebe vnímám jako pozitivum – všechny ty zajímavosti a kudrlinky jsou bez potíží identifikovatelné a právě i díky nim je album i po delším čase stráveném v přehrávači nemálo atraktivní. Takových novinek se jeden jen tak nepřežere, kdy suma objektivní kvality drtivě válcuje velikost světské slávy. Velmi milé a příjemné překvapení s potenciálem oslovit nejen poměrně úzké death metalové publikum.   Z Topolčian zavál hodně čerstvý vítr…

facebook.com/Constans-Compromissum-1917304478482345/
bandzone.cz/_91435