Recenze: Citron - Obratník raka (reedice 2017)

HISTORICKÝ OBRATNÍK RAKA?

ROCKEŘI, ČELEM VZAD!!!

Recenze / CD Citron: Obratník raka / 1981, vydání 2017 /  album + bonusy (singly)

Jsou desky zapomenuté, a ty, na něž se nezapomíná. Jsou desky méně obratné a ony obratné, a ještě obratnější. A mezi ty nejobratnější patří určitě i Obratník raka.

Zakázaný černý kotouček, který ve své době vyšel pouze v anglické verzi, protože český Pavel Vrba byl tzv. na indexu.  Všichni jsme o Obratníku věděli, ale málokdo ho měl doma.

Úplně jiný Citron, než jak jej známe dnes: Citron rokenrolový, blues rockový, ale už tehdy nekompromisní, řízně kytarový, plný skvělých hudebních nápadů a – už tehdy s Radimem Pařízkem; s člověkem, s nímž Citron právě po Obratníku zaznamenal radikální obrat, jenž se ovšem ještě v této době – na rozdíl od dob heavy metalové slávy – autorsky nepodílel na jediné písni.

Pozapomenutá nezapomenutelná placka? Pamatuju se, jak jsem roku 2008 snad dokonce v lehké mlze trtal ráno do trafiky pro kompilační výběrovku Rockové balady, protože na ní byla jediná nově nahraná skladba – Moje noční filmy se Standou Hranickým. Ano, hádáte správně, předělávka z Obratníka raka.

A tak jsem měl možnost srovnání s původním zpěvem Vladimíra Kubaly, nutno podotknout zpěvem vynikajícím, bohužel zpěvem, jenž vyhasl v pouhých 51 letech, jak se dočtete v (za)jímavém 12-stránkovém bookletu této reedice; mimochodem, růžovofialová je kolikrát ještě víc sexy než zrzavá.

Třebaže album působí jako celek skutečně velmi kompaktně, i přesto některé kompozice vyčnívají nad ostatními. Kromě zmíněných „Mých nočních filmů“ je to dozajista další balada Když závratě řídnou (ne nadarmo pod názvem Už závratě řídnou klip na DVD Citron Representative  - Part 1), a určitě i závěrečná nářezovka Až se vrátí rock’n’roll – no aby nebyla řízná, když disponuje mimo jiné česnekem a cibulí, že...!

Co se instrumentálních výkonů týká, a s příhledem ke skutečnosti, že největší instrument na světě je hlas, pěvec Vladimír Kubala mi např. v magickém až hororovém songu Múzy měly schůzi evokuje barvami svého hlasu Mistra Michala Prokopa v dobách jeho největší slávy (což je Prokop vlastně stále; nezměnitelným faktem budiž, že Obratník raka byl dřív než Kolej Yesterday ;-). Hektická atmosféra s názvem „Výtah se má“ mi zase připomíná zběsilou krátkou jízdu Na okraji z pera Jiřího Jelínka na albu Vládi Mišíka ETC...2.

Obrovskou silou alba je aranžérská práce: krom obecně platné, podrobné detailní, pro blues rock typické práce, a sympatického střídání kytarových kil s akustickými tóny si nelze nevšimnout bravurní závěrečné triolové kytarové aranže v Mých nočních filmech či staccatové kytary v titulním Obratníku raka, do toho moc hezky čitelné a vybíhající baskytary a závěrečného lyrického kytarového dojezdu.

Slabé nejsou ani texty. No jó, Pavel Vrba, to je kvalita nejen ve fotbale. Všimněte si prosím, jak zajímavý je Klíč nebo přímo Obratník raka. Ehm, v tomto směru nemohu nezmínit kontrolní otázku: Kam jde rak, když se obrátí? A odpověď pro nás pro všechny: No když někdy vezmem zpátečku, tak jdeme konečně vpřed.

Obrovským bonusem kompaktu je 8 skladeb ze singlů, všech, které s produktem Obratník raka souvisí. Moje nechápání, proč na disku nejsou první dva singly, mi bylo hnedle vysvětleno, že by se tam tématicky vůbec nehodily: s bigbítem nemají nic společného, a jsou to v podstatě písně Aleše Ulma a dalších zpěváků, které skupina Citron pouze doprovázela. O klasický Citron se tedy v podstatě vůbec nejednalo.

„Na štíhlých bocích / pevně sedí modré džíny“ je dvojverší, které zní bez příslušného kontextu docela zavádějícím způsobem, zejména pokud si k tomu přidáte další vytrhnutý verš „možná už se holíš / není to však třeba“, no tak teda ha ha, zachránci pralesů, poslechněte si celou písničku. Prostě Tvých sedmnáct (ne piv). Rok 1978. Což by teda mohlo být klidně i o těch pivech.

A taky Pantomima reklam, No tak, taxi, Můj svět je automat, Éli anebo Ani stromy nerostou do nebe. To je vlastně jedno co, když je to zkrátka NĚCO.

Navzdor světům, dobám a režimům - po šestatřiceti a více letech se vrátil rock’n’roll.

Tu Dědek.