Recenze: CIRCLE OF CHAOS - Forlorn Reign /2022/ Satanath Records

Aktuálně poslední album švédských sekerníků CIRCLE OF CHAOS by měla být chutná mňamka pro všechny ty, kterým šmakuje švédská death metalová škola v melodičtější formě. Tohle jméno mi doteď unikalo, byť kapela funguje od roku 2008. CIRCLE OF CHAOS, pokud jsem se otřel o slovo melodika, vycházejí ze staré školy, na novodobé masovější tendence si nechte zajít chuť, „Forlorn Reign“, to je stará dobrá řemeslná machrovina s vším, co k tomu patří. Žádné překotné snahy o nové postupy, žádné přemety ve snaze upoutat pozornost, „jen a pouze“ střet poctivého řemesla se současnými zvukovými možnosti, kterýžto výsledek nemá vad na kráse.

Ačkoliv jsou CIRCLE OF CHAOS svébytnou kapelou s vlastním rukopisem, svým stylem přesně zapadají do skandinávského pojetí a se mnou nemají příliš složitou práci, švédský death metal mi hovoří z duše, za ty roky ho mám zažitý jako vyjmenovaná slova. Pranic mi nečiní problém, že CIRCLE OF CHAOS nepřináší nic převratného. Většinu toho, co na „Forlorn Reign“ odehrává, jsem slyšel již poměrně dávno, ovšem v této formě to dává nehorázný smysl. CIRCLE OF CHAOS na mě působí jako upřímní srdcaři, kteří tímto stylem žijí a s touhle deskou pokládají i svou hlavu na špalek. Album obsahuje nálož energie jako bedna dynamitu, přehledná a promyšlená struktura skladeb mě udržuje v permanentním (příjemném) napětí, co přijde dál. Prvotní (a naprosto klamný) pocit motání se kolem žánrového průměru se vytrácí jako když střelí do hejna vrabců. Do death metalové tradice CIRCLE OF CHAOS ve výrazné míře přináší vlastní pojetí stylu v jeho melodičtější podobě. Do značné míry za to může zvuk, ten se netlačí do zářivé čistoty za každou cenu, je řádně syrový a skvěle zašpiněný, s odkazem na počátek deváté dekády, ovšem v prudce současné podobě.

Dynamika, energie…dvě slova, kolem nich se to celé točí. Dalším kardinálním bodem, jehož zásluhou „Forlorn Reign“ funguje jako morová rána, je osobitá a neveselá nálada, kterou je album prosyceno - jako duch starých dob, jehož jméno nesmí být vysloveno. Vedle základních a nepostradatelných death metalových surovin se kytary pouští do velmi zajímavých výletů mimo zavedené mantinely, nejvíce patrné je to během sólo akcí, přesahy do klasických rockových forem jsou však natolik funkční natolik mistrně zasazeny do výstavby skladeb, že jsem si jich všiml až po několikerém poslechu. Není jich pravda zas tolik, ale vypovídají o skvělé hráčské výbavě kytarového dua Hogström / Lundberg. Vedle mistrně zvládnutých a osobitě pojatých death metalových postupů cítím z jejich hry i další vlivy, které činí kytarovou sekci velmi zajímavou, byť je jasně podřízena celku a na výlety mimo dobyté území se ze zásady nepouští.

„Forlorn Reign“ je takový napůl utajený mistrovský kus švédského death metalu. Obsahu nic podstatného nechybí, přesto na nás fotka kapely z obálek renomovaných tiskovin asi hledět nebude, jakkoliv by si to tahle deska bezpochyby zasloužila. Pro milovníky švédského meath metalu naprostá povinnost, pro ty, kteří k tomuto albu přišli bez předchozí průpravy, je tahle pecka vynikajícím výchozím bodem jak se seznámit se zásadními stylotvornými alby.

facebook.com/circleofchaos

Circle Of Chaos - Spotify