Recenze: CHAOS OVER COSMOS – The Silver Lining Between The Stars /2021/ vlastní vydání

„The Silver Lining Between The Stars“ - neuchopitelnost CHAOS OVER COSMOS pokračuje, stejně tak technické veletoče a salta. V duchu svého názvu si kapela svobodně dělá, co chce. Minulá dvě EP naznačila v jasných barvách příklon kapely k hrubějšímu výrazu a mohutnějšímu, modernímu zvuku na úkor řekněme „standardní“ progresivní formy. „The Silver Lining Between The Stars“ na tento směr přímo navazuje a ani bych se nedivil, až se postupně vyrojí četná přirovnání k progresivním metalcorových směčkám (mohl bych i citovat sám sebe zpřed dvou let), i když zde bych to neviděl tak jednoznačně, CHAOS OVER COSMOS toho s metalcorem společného tolik nemají, svádět k tomu může tak akorát hutný zvuk a hrubý vokál, při pozornějším poslechu nakonec zjistíte, že si tahle parta jede po své linii a vézt se v závěsu a závětří mainstreamu zkrátka nepěstuje, nemá prostě potřebu.

„The Silver Lining Between The Stars“, zapomenu-li na všechny technické krkolomnosti a tvrdost výrazu, zůstává ve svém stále ukotveno v progresivním základu, majícím počátek na konci šedesátých let a v plné šíři se rozvinuvším v následující dekádě.  Moderní riffy a zmetalovatění jsou jen dalším vývojovým krokem a logickým pokračováním směru, který by už jen z principu neměl být zbytečně svazován žádnými tuhými pravidly a už vůbec ne šablonami. Že k tomu přesto dochází, je věc jiná mimo běžný formát recenze a vhodná spíše na obsáhlý tematický článek řešící progresivní rockové směry v jednom balíku. Možná na nějaký ten elaborát z mé strany někdy dojde, v což v dohledné době jistě nedopadne a zůstane u jednotlivých recenzí progresivních alb, která mi ne zas tak často, ale přesto pravidelně přistávají na stůl redaktora amatéra.

„The Silver Lining Between The Stars“ je na poslech poměrně obtížné album a vyžaduje vyšší míru soustředění. Není to případ jen aktuálního alba, starší nahrávky na tom jsou velmi podobně, razantní nabroušení a prudká současnost výrazu pak svádí řadit kapelu úplně někam jinam. Posluchač, který neměl s CHAOS OVER COSMOS žádnou předchozí zkušenost, může být poněkud zmaten. Slyší výraznou progresivní stopu, dokonale promíchanou s moderním zvukem ve vyrovnané symbióze a není si zcela jist, kam se to celé překlopí, může se zpočátku zdát, že to kapela alibisticky hraje na všechny strany a nechce přiznat barvu, co vlastně chce a jakým směrem se hodlá ubírat. „The Silver Lining Between The Stars“ se ve finále nikam nepřeklopí, žádné „buď a nebo“ se nekoná, CHAOS OVER COSMOS se ubírají více směry najednou a vůbec jim to nečiní potíž, skladby drží pevně při sobě, vedle již tradičně skvělé techniky instrumentace obsahují nemalou dávku dramatického neklidu a vyhýbají se nadbytečným exhibicím. Pětice skladeb, která zpočátku budí dojem sice velmi kvalitně uchopené moderní metalové progrese, ovšem s vítězstvím techniky a instrumentální náročnosti na úkor vlastního obsahu, se zvládá během krátkého času rozvinout ve velmi zajímavý zážitek, který netrpí rychlým opotřebováním. Řada silných momentů na sebe neupozorní hned a je rozhodně potřeba na sebe nechat album déle působit, pak bezchybně funguje v plné síle.

chaosovercosmos.bandcamp.com/

facebook.com/chaosovercosmos/