Recenze: CHAOS OVER COSMOS - EP Chaos Over Cosmos /2019/ vlastní náklad

Chaos Over Cosmos jsou evidentně při chuti. Nedlouho po posledním albu "The Unknown Voyage" nám servírují další krmi v podobně eponymního EP. První dojmy znamenaly v kostce pocit, že poslouchám úplně jinou kapelu. Moderní a zcela současný sound, daleko objemnější využití sekaných riffů, střídání growlingu a čistých vokálů, technické a chirurgicky přesné bicí. Další metalcore pro širší masy posluchačstva, brblal jsem si pro sebe a usilovně dumal, o čem mám vlastně psát a kde vyčmuchám potřebná zachytná místa, aby to psaní o něčem vůbec bylo. Klika především pro mně, že jsem se nenechal otrávit prvotním dojmem a vydržel několik poslechů za sebou.

EP opravdu patří k CHAOS OVER COSMOS, ukazuje je ovšem ve značně drsnější podobě, než tomu bylo nedávno a jejich session s moderním metalovým mainstreamem mě zmátlo jako lesní včelu. Pomaloučku a polehoučku docházím ke zjištění, že během těch osmnácti minut hracího času EP se toho děje překvapivě hodně a CHAOS OVER COSMOS nejsou zas tak měňaví, jak jsem byl téměř přesvědčen na začátku. Je pravdou, že jsem si na aktuální podobu kapely musel chvíli zvykat, než jsem nakonec zjistil, že se žádná veletoč vlastně neudála a pod vrstvou hutnejších kytar a kousavějších kytar jsou stále titíž techničtí náladotvůrci, jen si poněkud zvětšili šířku zahrádky, aby se jim tam vešlo více záhonků.

EP se sestává ze tří skladeb, z toho závěrečná je čistě instrumentální. "Cascading Darkness" již od prvních taktů najede na technické obžerství v tempu neméně technických bicích. Proplétání hrubého a čistého vokálů, téměř metalcorový zvuk a vůbec produkce jako celek, to vše mě zprvu dokonale zmátlo jako důkaz faktu, jaký vliv má zvuk nahrávky na celkový výsledek. "Cascading Darkness" je převelice zajímavý kus, technické kotrmelce naštěstí neutloukly emoce a duši skladby, během sedmi minut se toho děje opravdu hodně a někdy i hafo….začíná se poměrně drsně, aby do popředí posléze nastoupil čistý vokál a atmosféra se přece jen trochu vyčistila a odlehčila.“ Consumed"…stejné ingredience, odlišná nálada . Skladba směřuje přece jen blíže ke klasickému prog-metalu, growling zůstává, podobně jako technické laskominy, uchu převelice ladící melodie a průběžné sólování v dávce, stačící v mnoha případech na jedno průměrné album v délce padesáti minut. "Asimov", závěrečná istrumentálka, oproti předchůdcům svou délkou tři a půl minuty kraťoučká, je barevná a dramatická, výtečně graduje a chybí pouhý ždibec, abych začal s vážnou tváří tvrdit, že se mi z celého EP nejvíce líbí právě tahle závěrečná hříčka.

S CHAOS OVER COSMOS rozhodně nuda nebude. Aktuálně by se jejich podoba dala pro letmou orientaci s lehkou nadsázkou popsat jako prog-metal core, křižovatka mezi DREAM THEATER, SYMPHONY X a dejme tomu s KILLSWITCH ENGAGE a AS I LAY DYING. Ukočírovat tento záběr není jen tak s prstem v nose, CHAOS OVER COSMOS se to povedlo bez hnutí brvou jako zkušeným pokerovým hráčům.

facebook.com/chaosovercosmos/

chaosovercosmos.bandcamp.com/