Recenze CD Nahum - And The Chaos Has Begun (2015)

NAHUM,
KREATOR PROKLATĚ PLAMENNÉ MUZIKY

Recenze / CD Nahum: And The Chaos Has Begun / 2015 / digipack / stopáž 32:40 / Musick Attack Productions + Nahum

Motto: „Kdybych žil celý život na Jamajce, asi bych dělal jinou muziku“.

Zpěvák skupiny Nahum Pavel Balcar v rozhovoru pro Ostravan.cz ze dne 26. 10. 2015

nahum.jpgUž když se otevírá tato druhá deathrash metalová brána, pěkně to řinčí. Skoro se domnívám, že na některé skladby by měl mít Nahum zbrojní průkaz, protože jsou to vypalovačky fakt o život (úvodní Raging Chaos s nekompromisně mečivými výkřiky kytar, i následující kanonáda Vomit The Darkness).

Nicméně kapela dokáže chvílemi i zvolnit, ať už se jedná o nástup Creator Of Emptiness anebo o nádhernou mezihru ve Vomit The Darkness, jež ve mne svou geniální magickou atmosférou neevokovuje nic jiného než náladu světových meziher na albu Pestilence Testimony Of The Ancients – mimochodem, jedná se o moje absolutně nejoblíbenější zahraniční album všech dob, takže podobnost s obrazotvorností Ostraváků čistě náhodná?

Jelikož je však Nahum běžcem spíše na kratší tratě (jednotlivé songy mají stopáž zpravidla kolem 3 – 4 minut), tak rád utíká rychle, a pomalejší pasáže tudíž nikdy netrvají příliš dlouho, ačkoli je jich na albu dost. Celá placka se však nese spíše v dost zběsilých tempech, z nichž výhrůžně ční opravdu vydařená kompozice Damned s detonujícím nástupem a líbezným krkavčím zpěvem. Proklatě, to je ale jízda!

Ano, zvolil jsem poněkud netradiční úvod této recenze, bez zbytečných okolků přímo k jádru věci, jenomže stejným způsobem postupuje i skupina samotná. Nicméně Vy samozřejmě víte, že čtete recenzi druhého alba (náklad 1 000 kusů) ostravské brigády Nahum, která celou metalovou veřejnost před třemi roky příjemně šokovala svým mimořádně zdařilým debutem The Gates Are Open (náklad 300 kusů).

K nejsilnějším věcem na CD And The Chaos Has Begun (Chaos právě začal) patří dle mého osobního názoru Under Fire, pakliže se tedy u Nahumu dá vůbec o silnějších věcech hovořit, poněvadž album nemá slabší písně. Brzy si zamilujete famózní refrén, odzbrojícící sloku („Detonation, devastation, destruction of everything“) s kvílivými minisóly, bravurně zrytmizované mrazivé výkřiky „Fire! Fire!“ i zvolňující, výraznou koncovou kytarovou dohru.

O instrumentálních výkonech netřeba blíže rozprávět, chlapci se se svými nástroji snad už narodili (to by asi porodník koukal, kdyby vytáhl mimčo s kajtrou), ale co je podstatné, oni to dokáží předvést nejenom ve studiu, ale v bezvadném provedení též naživo. A v tomto kontextu je možná zajímavé, že třebaže jsou kluci na tak vysoké instrumentální úrovni, deska na rozdíl od jedničky neobsahuje žádnou instrumentálku.

Značnou část úspěchu nahrávky pak představuje geniální rytmické thrashové frázování zpěváka Pavla Balcara – tento znak stojí například i za celosvětovým úspěchem Sodom a podobně. Mimochodem, možná víte, že Nahum šel v souvislosti s personálními změnami ohledně této placky do studia nadvakrát, aby značnou část partů přetočil!

Velmi silnou zbraní je v případě Nahumu aranžmá všech písní. Zaujme napětí basových figur (v The Clash Of The Fury, pochodové intro ve válečné Under Fire anebo symptomatický pohřební vstup, dobře korespondující s textem, ve Funeral Of Age), již nastíněné střídání neurotických úprků s uklidňujícmi mezihrami, vysoce nadprůměrná kytarová sóla, která představují jakési samostatné, plně svébytné obrazy, i všechny ostatní detailní kudrlinky, které jsou však voleny velmi citlivě, a rozhodně se tak nejedná o kudrlinky, jež by tahaly za vlasy.

Jednou z nejstarších flákot na CD jsou Rotten Lies, jako vystřižené z death metalové učebnice génia Chucka Schuldinera (R.I.P). Tady možná tím pádem hnijí lži, ale rozhodně tu „nehnije“ ten nejlepší smrtící kov. Takovou léčbu si dám líbit! Celou nahrávku pak uzavírá chvílemi nezvykle melodická „www (World Wide War)“.

Texty nejsou rozhodně žádnou červenou knihovnou ani nedělní chvilkou poezie. Něco vyplynulo už z předchozích statí tohoto článku, něco napovídají samotné názvy písní, pozn.: mé překlady jsou volné: Raging Chaos (Zuřivý zmatek), Under Fire (V ohni), Rotten Lies (Hnijící lži), World Wide War (Celosvětová válka) anebo obzvlášť vymazlený název Creator Of Emptiness (Stvořitel prázdnoty).

V podstatě se jedná o témata apokalyptického charakteru. Nahum se na svém „chaosu“ skrze pocity svého zpěváka trefil do aktuálních proměn naší evropské doby a vybarvuje rodící se chaos, lži a skutečné riziko války, vykresluje pocity marnosti lidské bytosti. V písni Raging Chaos se zpívá (mé překlady jsou opět volné, přesněji řečeno neumělé, a snad mne za ně Nahumáči nebudou žalovat): „Zmatek, zuřivý zmatek / zmatek, zuřivý oheň / chaos obklopuje nás / chaos začíná!“.

Song Creator Of Emptiness přílišným optimismem rovněž neoplývá: „Já jsem stvořitel prázdnoty / ve své krvavé mysli / já jsem stvořitel své vnitřní bolesti / já jsem stvořitel temnoty veškerých časů“. Jenomže stejně tak je tomu i ve skladbě Funeral Of Age (Pohřeb doby): „Nastal čas zhasnout světlo // Když obloha padá / slunce se barví rudě / světy v krvi, v krvi // Tohle je náš pohřeb / pohřeb týhle doby / pohřební obřad poslednímu člověku“.

Ani s Under Fire si moc nepolepšíme: „Krev na mých rukách opět krvácí / krev tohoto světa nemůže být smyta // Oheň, oheň! // Běž zabít / běž zemřít“... Rotting Lies: „Lži každej den / zítra už chci ticho! / Mozek ten se dusí / chcípnem v zármutku“. A vše završuje závěrečná www (World Wide War): „Nastartujme válku / naše nenávist je slepá víra / budem bojovat / na tý správný straně // Není cesty zpět / nemůžeš zastavit naši nenávist / nikdo nechce zemřít / leč chybovat je lidské“.

Zvuku není co vytknout, CD má přesně ten sound, který tahle muzika potřebuje a jež dává plně vyniknout veškerým jejím zákrutám. Co se týče obalu, údajně má znázorňovat rodící se chaos, no každopádně za sebe musím prohlásit, že ten front cover je dost hrubej, něco mezi propletenci ďábelských větví + kořenů a snímkem zhoubného nádoru. Nejlepší kompliment pro autorku Dahlien asi bude, když řeknu jednoduše „Fuj!“ ;-) Pro úplnost, motivy obalu jsou použity i jako podloží pro všechny texty a další informace v relativně úsporném, leč plně využitém prostoru 8-stránkového bookletu.

Tak já nevím, tahle recka asi vyznívá, že nový kotouček deathrash metalových Nahum nemá chybu (ehm, angličtinu místo češtiny Ostravákům s ohledem na jejich ostatní schopnosti milostivě odpouštím). No, skoro to tak je, neboť se jedná o nahrávku naprosto kvalitativně srovnatelnou s těmi nejlepšími světovými metalovými počiny. Jednu chybičku jsem však přeci jen našel – identifikační řádek na poslední stránce bookletu „NAHUM. OSTRAVA. CZECH REPUBLIC. EUROPE“ není úplný.

Mělo tam stát: NAHUM. OSTRAVA. CZECH REPUBLIC. EUROPE. WOOOOOOORLD!!!!!

Dědek.

facebook.com/nahummetal