Recenze: BURN DOWN EDEN – Burn Down Eden /2021/ Kernkraftritter Records

Výrazové spektrum melodického death metalu za dvacet pět let doznalo značného rozkvětu a mnoha nejrůznějších mutací. Sám bych tenkrát neodhadl, kam to všechno doroste, vyslechnuvši fenomenální opus „Heartwork“ od CARCASS a AT THE GATES (název alba v tomto okamžiku nevypotím, kazetová kopie nebyla vybavena příliš podrobným popisem, slibuji, že pilně dostuduji). BURN DOWN EDEN, ač žádní prudcí experimentátoři, se chytili melodického death metalu za jeho správný konec. Výrazná melodika nepřebíjí razanci, BURN DOWN EDEN to mají cca jedna ku jedné. Tedy, nemohu říci, že bych nenávistně plival na směr vývoje, kterým se vydali kupříkladu IN FLAMES, těm to žeru do dnešních dnů v kontrastu s jejich nesporné vstřícnosti masovější produkci, zde se však stále cení ostré tesáky oním řekněme již tradičním způsobem, nepopírajícím základní brutalitu, i když ta je logicky zjemněna melodickými kytarami.

Eponymní album, jak jsme si již řekli, neobsahuje nic revolučního ani převratného. Kdož máte melodický death trochu naposlouchaný, BURN DOWN EDEN Vám co do novátorství endorfiny nezvednou. Staré dobré melodické řemeslo a nic víc, ale s tím starým řemeslem BURN DOWN EDEN zachází s chvályhodným citem, instrumentální zručností, výbornou technikou a především velmi funkčním a nápaditým způsobem. Ony se ty šťastné hormony přece jen začínají vyplavovat, ale díky výborně zvládnuté výstavbě skladeb a jejich vnitřnímu náboji. Členitost skladeb a jejich dramatická atmosféra dokáže nadělat spolu se stále výrazným podílem death metalového ducha pořádnou paseku, až si jeden říká, jestli BURN DOWN EDEN s nápady poněkud neplýtvají a nechtějí krapet ubrat ve prospěch větší přímočarosti a snadnější čitelnosti skladeb, udržet v tomhle tempu a intenzitě přibližně stejnou kvalitativní laťku po celé album není zrovna sranda. A zdali se povedlo udržet nastavenou laťku a tempo? Až mě to samotného překvapuje, album start nepřepálilo a v závěru po vzduchu nelapá, tady alespoň nijak výrazně.

Kolikrát se stalo, že výborná instrumentace a technika se prostě a jednoduše utrhly ze řetězu, skladbu jako takovou odsunuly do temného kouta a duše se kamsi vytratila. BURN DOWN EDEN tato achilova pata řady současných alb k mému potěšení příliš nesužuje, ač se zpočátku může zdát, že se skladby přelévají jedna do druhé a vlastně se od sebe nijak zvlášť neliší, jen se jinak mění tempo. Tyto pocity však rychle mizí v zapomnění, „Burn Down Eden“ začíná působit s plnou silou velmi rychle a jednoznačně má potenciál bez větší námahy a s osobitým šarmem posluchače získat na svou stranu. BURN DOWN EDEN působí jako protřelí mazáci a stratégové na metalovém poli – při zachování výrazné (záměrně nechci použít výraz „líbivé“) melodiky se zároveň neobrací k death metalu zády a svým způsobem spojují obě melodicko death metalové frakce do jednoho funkčního celku, takže se jedná o takový možná i kompromis, když bych to řekl úplně blbě. Ve finále ale musím konstatovat, že dělat všichni kompromisy v takto elegantním a přitom strhujícím stylu, jak se to v případě tohoto alba povedlo BURN DOWN EDEN, byla by to krása nesmírná.

facebook.com/burndowneden/

burndownedenmetal.bandcamp.com