Recenze: BASTARD - Druhá Müza /2020/ vlastní náklad

U Havířovských BASTARD se s novinkami roztrhl na přelomu roku pytel – nejen, že je venku nové album, ale nová nahrávka je natočena ve čtyřech. Láďa Tomis z kapely odešel a mikrofonu se ujal kytarista Pavel Škarpa, který je autorsky podepsán spolu s dalším kytaristou Láďou Krečmerem pod muzikou a texty. EP „Na Start !“ zpřed tří let neznělo vůbec marně, proto očekávání směrem k nové nahrávce nebyla vůbec přízemní. Ovšem obsah „Druhé Müzy“ moje očekávání dvojnásob překonal, ten název prostě není vůbec mimo mísu.

BASTARD opravdu znějí, jakoby chytli druhou mízu - svěže a uvolněně. Vzhledem k tomu, že se nehnuli nikam ze svého hřiště a stále okupující pomezí mezi klasickým rockem a heavy metalem, neznějí vůbec archaicky. „Druhá Müza“ má průzračný a dynamický zvukový ohoz (Djordje Erič, studio Citron), díky kterému skladby šumí jako drahý šampus. Nikde ani stopy po těžkopádnosti a bezradnosti, která je často albům tohoto ražení předhazována. Pikantní rockové koření jen tak rychle nevyčpí, na rozdíl od umělého polotovaru, co muziku dokáže tak akorát zmrvit unifikovanou pachutí. Mít nakročeno jednou nohou v klasickém rocku a tou druhou končetinou v „hevíku“ skýtá mimo jiných výhod také širší manévrovací prostor pro využití volnější výrazové formy. Píšu tady tyhle teoretické pindy naprosto záměrně, BASTARD totiž brousí po rockově – metalovém pohraničí s fortelem a zkušeností starých pašeráků ke smůle a vysokému tlaku místního četnictva.

Intrem uvozený „Gladiátor“ zní mile a příjemně „Saxonovsky“, inovace sestavy je slyšet minimálně v jednom ohledu – výraznější a emotivnější zpěv. Nehodlám hodnotit ani porovnávat, co bylo a co je teď. Aktuální BASTARD decentně zmetalovatěl, toť resumé této úvahy. „Tváře provinilých“ disponují krásným ústředním riffem a melodickou linkou, zalézající bleskově pod kůži. Lehkost skladby v tomto případě neznamená popovou sladkost, pořád je dostatečně husto na to, aby se bratrstvo stříbrné koule drželo v uctivém odstupu. „Jenom pocit“ je příjemná rocková věcička, chytlavá melodie se zpěvným refrénem, kolikrát stačí opravdu málo, aby to znamenalo o dost více. „Osudy“ představují prubířský šutr a Achylovu patu mnoha alb, a sice balady. „Osudy“ mi způsobují ono potřebné mrazení, a to podotýkám, s baladami se příliš nekámoším, ale co naplat, tenhle cajdák má natolik silnou melodii, že nelze jinak, než si potichu tu melodii při poslechu broukat společně s kapelou. Svižná a hravá hard rockovka „Zombie (Market Show)“ je vítané a chutné zpestření, všichni zúčastnění si skladbu náležitě užívají, na atmosféře „Market Show“ je to perfektně znát a je to rozhodně ku prospěchu ucha posluchačova. „Jen mě zkouší“ znamená návrat k lehčí rokové formě, vyhýbá se laciným pózám a staví na příjemných melodiích. Sic to není úplně můj hrnek s kafem, ale uši do vrtule z toho taky nemám. „Ekoteror“ opět zvedá hladinu adrenalinu do komfortních výšin. Skladba duní jak ocelárna v plném provozu, text mi taktéž hovoří z duše, hnědá s rudou se zamaskovaly do zelena a světu začíná houkat v hlavní strojovně. „Nakažlivej Stav“ – šlapavý rockový energeťák, kytary opět elegance sama, jednoduše účelná a dynamická rytmika, nemám jediný, ani mikroskopický problém. „Andělství“ je balada druhá v pořadí, nicméně disponující diametrálně odlišnou náladou. Určitě nečekejte typizovaný „ploužák“, jedinou spojnicí je výrazný refrén, základní melodická linka je na obecné vnímání balady příliš melancholická. „Klínem Klín“ bych vzdáleně připodobnil k současné podobě WHITESNAKE, ano…nemám jediný důvod nadsazovat. Volnější hrad rockové pojetí skladbě padne jako na míru šitý oblek a já jsem spokojen neméně tak, jako bolševik po placení stranických známek. Závěr obstarává „Nejvyšší Čas“, důraz nepolevuje, „Nejvyšší Čas“ opět dostal šťavnatý klasický riff, výbornou melodii a skvělý refrén, není opět co zásadního bych měl na srdci. „Druhá Müza“ jsou BASTARD ve skvělé formě. Album je absolutně křeče a tuhosti v kolenou prosté, napěchované energií, vynikající instrumentací a neméně vynikajícími nápady.

bastard-band.cz/